دسامبر 25
بازدید : 758
نظرات : بدون دیدگاه
کانون اصلاح و تربیت

کانون اصلاح، مرکزی است جهت نگهداری، اصلاح و تربیت و تهذیب اطفال بزهکار غیر بالغ و بزهکار یا بزهکارانی که کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشند. کانون مذکور از سه قسمت تشکیل شده است: ۱- قسمت نگهداری موقت ۲ – قسمت اصلاح ۳ – زندان   هر یک از قسمت های مذکور از […]

کانون اصلاح، مرکزی است جهت نگهداری، اصلاح و تربیت و تهذیب اطفال بزهکار غیر بالغ و بزهکار یا بزهکارانی که کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشند. کانون مذکور از سه قسمت تشکیل شده است:

۱- قسمت نگهداری موقت

۲ – قسمت اصلاح

۳ – زندان

 

هر یک از قسمت های مذکور از یکدیگر کاملاً مجزا بوده، اطفال بر حسب سن و نوع جرم و سابقه ارتکاب جرم و تربیت پذیری طبقه بندی می شوند. مهمترین جرایم ارتکابی توسط محکومان کانون به ترتیب اولویت:

۱ – سرقت؛

۲ – دعوا و چاقو کشی؛

۳ـ مواد مخدر و جرایم جنسی؛

و جرایم دیگر می باشد به طوری که شاید بتوان گفت، جرم ۷۰ درصد محکومین سرقت می باشد.

 

مرکز مراقبت های بعد از خروج از سال ۱۳۷۲ در این کانون ایجاد شد و در این مرکز بچه هایی که از کانون آزاد می شدند و فاقد سرپناه و خانواده ای بودند برای جلوگیری از ارتکاب مجدد مورد مراقبت ویژه قرار می گرفتند؛ مثلاً از جمله مراقبت های بعد از خروج می توان به ایجاد شغل و جلوگیری از فرار کودکان بزهکار اشاره کرد. این مرکز پس از مدتی به دلایلی بسته شد و مهمترین مشکل بچه های کانون، بی سرپرستی بچّه ها، تنهایی، نداشتن خانواده و احساس یأس و نا امیدی است. حل این معضل و کمک به این بزه دیدگان بی تقصیر، بیش از پیش مشارکت عمومی جامعه را می طلبد.

 

طرفداران تعطیلی مرکز در تایید عمل خود می گفتند، وقتی طبق قانون دوران محکومیت مجرمان به پایان رسید، دیگر دلیلی برای نگهداری آن ها وجود ندارد، هر چند ضرورت ایجاد چنین مراکزی به سادگی قابل درک است، به خصوص در مورد اطفال محکوم به ولگردی و تکدی؛ زیرا این نوع متخلفان پس از گذراندن مدت محکومیت خود، که مدت آن چندان هم طولانی نیست دوباره به همان محیط برگشته، مجددا مرتکب جرم می شوند با این تفاوت که در اثر همنشینی با دیگر بزهکاران، جرایم دیگر را هم آموخته، شاید بتوان گفت که این بار حرفه ای تر عمل می کنند، علاوه بر این که ابهت و ترس از مجازات و زندان برای آن ها هم از بین رفته است. ضرورت ایجاد چنین مرکزی ایجاب می کند که مسؤولان توجه بیشتری را نسبت بدان مبذول دارند.

 

در بخش روان شناسی و مددکاری، ارزیابی درمانی و روان شناسی به طور علمی صورت می گیرد. طبقه بندی بیماری ها و اختلالات روانی آن ها به آسانی ممکن نیست و ۸۰ درصد مشکلات بیماران این بخش «تمارض» می باشد. این بخش، خدماتی نیز در زمینه راهنمایی و مشاوره به خانواده ها و اطفال بزهکار ارائه می دهد. در این بخش تمامی بچه های ورودی کانون مورد تست هوش و تست شخصیت قرار می گیرند و برای آن ها پرونده شخصیت تشکیل می شود.

 

برای تشکیل این پرونده، تحقیقاتی درباره سوابق خانوادگی اجتماعی و خصوصیات اخلاقی اطفال به عمل می اید، وضعیت کلی طفل از نظر وضع جسمانی، روانی، خانوادگی، شخصیتی، شغلی، اقتصادی، استعدادها، توانایی ها، میزان قوه درسی و استعداد حرفه ای مشخص می شود و این داده ها، گروه او را در خوابگاه تعیین می کند، با تشکیل پرونده، وضعیت فردی و اجتماعی اطفال بزهکار مشخص می شود و پس از آن در بخش روان شناسی و مددکاری خدماتی نیز در زمینه راهنمایی و مشاوره به خانواده ها و اطفال بزهکار ارائه می دهد. تشخیص وضعیت آن ها، مورد پذیرش قرار می گیرند و جایگاه آنان در بین زندانیان مشخص می شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما