دسامبر 25
بازدید : 1151
نظرات : بدون دیدگاه
کودکان خود شیفته

امام علی (ع): « در شگفتم از شخص متکبّر، که دیروز نطفه اى بوده و فردا لاشه اى است.»   فرزندان نسل های گذشته ای با سبک فرزندپروری مقتدرانه و محبت آمیز، بارآمده بودند از امنیت عاطفی بنیادینی برخوردار می شدند که آن ها را قادر می ساخت که در طول زمان، خود را از […]

امام علی (ع): « در شگفتم از شخص متکبّر، که دیروز نطفه اى بوده و فردا لاشه اى است.»

 

فرزندان نسل های گذشته ای با سبک فرزندپروری مقتدرانه و محبت آمیز، بارآمده بودند از امنیت عاطفی بنیادینی برخوردار می شدند که آن ها را قادر می ساخت که در طول زمان، خود را از پوسته تخیلات و تفکرات کودکی رها کرده و در نهایت به بلوغ روانی- عاطفی دست پیدا کنند.

 

اما در عصر امروز، ستایش افراطی کودکان توسط والدین آن ها، غلو کردن در توانایی های آن ها، تحسین و تمجید بی مورد و در عین حال عدم انتقاد از کودکان در مواقع لزوم، همچنین ارضای بی چون و چرا و دائمی نیازهای فرزندان و عدم اقتدار لازم در والدین، باعث شکل گیری شخصیت ناپخته، بسیار شکننده و پرتوقع در کودکان امروز شده است.

 

چه پدر و مادرهایی کودکان خودشیفته تربیت می‌کنند؟

  • والدینی که بیش از ظرفیت کودک از او توقع دارند و استعدادهای واقعی او را نمی‌شناسند.

 

  • مادر و پدری که بیش از اندازه فرزند خود را تحسین می‌کنند و فراتر از رفتار وی، او را ستایش می‌‌کنند یا اینکه دائما او را شخصی خاص و متفاوت با دیگران خطاب می‌کنند.

 

  • آن دسته از والدینی که نسبت به کودک بی‌توجه و بی‌مهرند و کودک ناچار است برای جبران کاستی توجه، خودش را بیش از حد تحسین کند.

 

  • همچنین والدینی که بسیار آسان گیر یا بسیار مستبد هستند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما