دسامبر 31
بازدید : 1007
نظرات : بدون دیدگاه
نکاتی دربارۀ سرویس مدرسه

برخی والدین به خیال اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند، ترجیح می‌دهند خودشان سرویس مدرسه فرزندشان را انتخاب کنند و گاهی دیده شده خانواده‌هایی که دانش‌آموزان‌شان با هم به یک مدرسه می‌روند به‌طور توافقی و بدون در جریان بودن مسئولان مدرسه، یک خودروی شخصی را انتخاب کرده و با راننده برای نقل و انتقال فرزندان‌شان به […]

برخی والدین به خیال اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند، ترجیح می‌دهند خودشان سرویس مدرسه فرزندشان را انتخاب کنند و گاهی دیده شده خانواده‌هایی که دانش‌آموزان‌شان با هم به یک مدرسه می‌روند به‌طور توافقی و بدون در جریان بودن مسئولان مدرسه، یک خودروی شخصی را انتخاب کرده و با راننده برای نقل و انتقال فرزندان‌شان به توافق می‌رسند، غافل از اینکه با این کار تا چه اندازه شرایط را برای وقوع اتفاقات و حوادث ناخوشایند فراهم می‌کنند. این کار بدترین شیوه انتخاب سرویس مدرسه است چرا که به گفته پلیس، بسیاری از حوادث تلخ از تصادفات و سوانح رانندگی گرفته تا برخی بی‌ اخلاقی‌ های گزارش شده مربوط به سرویس‌های مدارسی بوده که خانواده‌ها به همین شیوه انتخاب کرده‌اند.

 

اما با ورود سازمان تاکسیرانی به این مقوله و ارائه خدمات سرویس‌دهی به دانش‌آموزان توسط تاکسی‌ها، این سازمان هر ساله با جلسه‌ها و توافقاتی که با ارگان‌های دیگر دارد، نرخ سرویس مدرسه را به شورای اسلامی شهر پیشنهاد می‌دهد و بعد از بررسی‌های لازم و درنظر گرفتن نرخ تورم و شرایط خانوارها، هزینه مورد نظر برای جابه‌جایی دانش‌آموزان توسط سرویس‌ها تصویب می‌شود. به‌طوری که هیچ تاکسی‌رانی که به‌عنوان سرویس مدرسه به دانش‌آموزان خدمات‌دهی می‌کند، حق دریافت ریالی اضافه‌تر از هزینه به تصویب رسیده را ندارد. پس نگران پرداخت هزینه‌های گزاف هم نباشید.

 

این که مصرف سیگار یا هر نوع دخانیات دیگر تا چه حد بر سلامت افراد تاثیر منفی دارد، بر کسی پوشیده نیست. اما شاید کمتر به این موضوع توجه کرده باشیم که فرد سیگاری تنها سلامت خود را به خطر نمی‌اندازد بلکه با سلامت افراد دیگری که در اطرافش ناگزیر از استشمام دودی هستند که او وارد فضای پیرامونش می‌کند، هم بازی می‌کند. به‌ عبارت دیگر اگر راننده سرویس مدرسه فرزند ما حین انتقال دانش‌آموزان از مدرسه به خانه یا بالعکس دخانیات استعمال کند، قدر مسلم دود ناشی از آن در فضای خودرو پخش می‌شود و راهی به جز ریه‌های فرزندان ما نمی‌یابد.

 

ضمن این که دانش‌آموزانی که شاهد استعمال سیگار توسط راننده هستند، در واقع تجربه‌ای نادرست را شاهد خواهند بود. زیرا ممکن است به‌طور غیرمستقیم آن ها نیز آموزش ببینند یا ترغیب شوند. بنابراین برای تمامی تاکسیرانانی که به‌ عنوان سرویس مدرسه در این سال تحصیلی فعال هستند، استعمال دخانیات حین انجام وظیفه ممنوع شده است. آن هایی که سرویس مدرسه خصوصی می‌گیرند، حتما به غیرسیگاری بودن راننده توجه داشته باشند.

 

برای یک لحظه تصور کنید خودرویی که دارد فرزند دلبند شما را به مدرسه می‌رساند، قادر به ترمز گرفتن نیست. خدایی ناکرده همین نقص کوچک در سیستم خودرو اگر پیش بیاید می‌تواند منجر به حادثه‌ای جبران‌ناپذیر شود. با توجه به اینکه جابه‌جایی دانش‌آموزان دغدغه اصلی والدین است، ایمنی تردد آن ها و بالطبع ایمنی خودروهای سرویس مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ضمن این که با معاینه ‌فنی، کنترل سوخت‌رسانی و تنظیم موتور انجام می‌شود و می‌توان از افزایش آلایندگی در شهر جلوگیری کرد. فراموش نکنیم که علت افزایش سرطان در کودکان افزایش آلاینده‌هاست. بنابراین تاکسی‌های سرویس مدرسه همگی باید برگه معاینه‌ فنی داشته باشند. شما هم اگر از سرویس‌هایی خارج از خودروهای تاکسی استفاده می‌کنید حتما از رانندگان‌شان، کارت انجام معاینه فنی بخواهید.

 

گرچه همه تاکسی‌هایی که موفق می‌شوند برچسب سرویس مدرسه را دریافت کنند، حتماً باید آزمایش‌های مربوط به مراکز معاینه‌ فنی را پشت سر گذاشته باشند و از سلامت ترمز، موتور، چراغ‌ها و در یک کلام از سلامت خودرویشان مطمئن باشند، اما از آنجایی که بروز هر حادثه‌ای می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد، سازمان تاکسیرانی شاخص بیمه را هم برای این تاکسی‌ها که وظیفه جابه‌جایی فرزندان شما را برعهده دارند، تعریف کرده تا خدایی ناخواسته اگر حادثه‌ای پیش آمد، هزینه‌ای به خانواده تحمیل نشود. پس والدین از این نظر هم خیالشان راحت باشد. سرویس‌های خصوصی هم می‌توانند این بیمه‌ها را داشته باشند، پس شما از آنها هم می‌توانید این موضوع را مطالبه کنید.

 

اگر درخصوص سرویس مدرسه فرزندتان با مشکل مواجه شدید، اصلاً نگران نباشید. در پشت برچسب سرویس مدرسه، شماره رسیدگی به شکایات، انتقادات و پیشنهادها ارائه شده است. در تبریز شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکلی با تلفن ۱۳۷ تماس گرفته و مورد را با ذکر کد شناسایی بیان کنید. مطمئن باشید سازمان تاکسیرانی به سرعت به مشکل شما در خصوص سرویس مدرسه فرزندتان رسیدگی می‌کند.

 

البته این ‌‌امر مستلزم آن است که شما از تاکسی‌ها برای سرویس مدرسه دانش‌آموزتان استفاده کرده باشید یا اگر خودروی پلاک سفید به دانش‌آموزتان سرویس‌دهی می‌کند، آن خودرو هم تحت پوشش تاکسیرانی باشد. مسلما شکایت از سرویس‌های مدرسه که به شکل خصوصی فعالیت می‌کنند باید از طریق مراجع قضایی انجام شود و مراحل خود را دارد.

 

شاید خیلی از شما بر این باور باشید که بیمه شخص ثالث خودروهای پلاک سفید به‌معنای داشتن بیمه سرویس مدرسه است، درحالی‌که این تصوری اشتباه است. سرویس مدرسه خدمات بیمه ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که البته این موضوع فقط شامل حال دانش‌آموزانی می‌شود که از سرویس مدرسه تحت پوشش سازمان تاکسیرانی استفاده می‌کنند.

 

گاهی ممکن است رانندگان خودروهایی که برای سرویس مدرسه اعلام آمادگی می‌کنند، ارقام نجومی را پیشنهاد بدهند.‌‌ همان طور که تا چند سال قبل با توجه به اینکه مرجع ویژه‌ای برای رسیدگی اختصاصی به این امر وجود نداشت، این مشکل بعضاً دیده می‌شد و خانواده‌ها در ‌‌نهایت ناگزیر می‌شدند مبلغ درخواستی آنان را بپردازند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما