نوجوان منزوی و آرام

دوران نوجوانی دورانی است که دوره کودکی را به بزرگسالی وصل می کند، این اتصال دوره کودکی که دوره هیجان کامل می باشد، دوره بی مسئولیتی آنان است که آن ها را به بزرگسالی انتقال می کند که صاحب شخصیت و مسئولیت می شود. برخی اوقات نوجوان ادای یک کودک و بعضی اوقات ادای بزرگسال […]

دوران نوجوانی دورانی است که دوره کودکی را به بزرگسالی وصل می کند، این اتصال دوره کودکی که دوره هیجان کامل می باشد، دوره بی مسئولیتی آنان است که آن ها را به بزرگسالی انتقال می کند که صاحب شخصیت و مسئولیت می شود.
برخی اوقات نوجوان ادای یک کودک و بعضی اوقات ادای بزرگسال را در می آید به همین دلیل این دوران دوره هویت یابی است.

 

شاید برای اولین بار باشد که فرد جستجویی در خود انجام می دهد و درگیری با جسم خود نیز برای اولین بار در این دوران آغاز می گردد و ایرادهای که نوجوانان در این دوره از ظاهر، اندام و جنسیت خود می گیرند می تواند دلیلی باشد بر این باشد که آن ها برای اولین بار با تمام وجود هویت خود را تجربه می کنند.

 

ناگفته نماند که بیشترین تاثیر اختلالات کمرویی به خانواده برمی گردد خانواده ایی که شرایط مناسبی برای شکل گیری شخصیت فرزند خود مهیا نمی کند و از اصول مناسب برای تربیت وی استفاده نمی کند باید بداند، خود سبب کمرویی نوجوان خود می باشد. حتی تشویق دانش آموزان آرام و منزوی به عنوان یک شاگرد منضبط بواسطه معلمان و مدیران یک رفتار منفی به حساب می آید.

 

یکی از علت های دوری نوجوانان از جمع ترس از مسخره شدن، ترس از صحبت جذاب نداشتن و… می باشد به همین دلیل نوجوان این اجازه و جرات را به خود نمی دهد که در جمع صحبت کند و خود را در جمع مطرح کند و این یکی از ریشه های انزوا در دوران نوجوانی است. یکی از راهکارهای ایجاد مهارت اجتماعی و ارتباطی در نوجوان نظرخواهی و پذیرش او در جمع خانوادگی برای تصمیم گیری است.

 

شخصِ تنها غالباً از معاشرت با مردم می ترسد، بیشتر به خیال پردازی پناه می برد یا منزوی می شود تنهایی موجب بسیاری از مشکلات شخصی است.  نوجوانی  که به هر دلیل احساس تنهایی می کند باید بیاموزد که چگونه با مردم روابط با معنی برقرار سازد، مثلاً با چند دقیقه صحبت درباره ی موضوعی که مورد علاقه ی عموم است فعالیت های مدرسه، معلمان ورزش و … با دیگران تماس برقرار کند و به تدریج این تماس ها را طولانی تر و بیشتر کند. نوجوان کم کم می آموزد که به دیگران اعتماد  کند و به راحتی ارتباط برقرار کند.

 

تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که فرزندان در استفاده بیش از حد از اینترنت به صورت آنلاین با آن مواجه هستند. زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه‌اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. پس اینترنت برای نوجوانان معایب بیشتری نسبت به فوایدش داشته و باعث ایجاد عوامل زیر شده است:

 

۱) اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی

۲) کمتر شدن روابط خانوادگی و نادیده گرفتن اعضای خانواده

۳) شاکی بودن افراد از آنلاین بودن آن ها

۴) افت کردن نمرات در مدرسه

۵) آسیب دیدن عملکرد کاری و درسی آن ها به خاطر اینترنت و چت در فضای مجازی

۶) احساس داشتن توانایی پیش بینی امور هنگام استفاده از اینترنت

۷) دچار حواس پرتی شدن هنگام آفلاین بودن

۸) احساس افسردگی هنگام آفلاین بودن

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما