دسامبر 31
بازدید : 1764
عکس : نیما نجف زاده - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
معلم و خوش خطی دانش آموز

یکی از اصلی ترین مهارت های دست ورزی که در گفته بزرگان نیز بر اهمیت آن تاکید شده و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مدل های آموزشی بهینه دنیا بسیار بر آن تکیه می شود مهارت صحیح نوشتن و زیبا نوشتن است. این مهارت که در قالب هنر کالیگرافی مطرح است به […]

یکی از اصلی ترین مهارت های دست ورزی که در گفته بزرگان نیز بر اهمیت آن تاکید شده و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مدل های آموزشی بهینه دنیا بسیار بر آن تکیه می شود مهارت صحیح نوشتن و زیبا نوشتن است. این مهارت که در قالب هنر کالیگرافی مطرح است به فرد آموزش نحوه نگارش صحیح و ساختار حروف را آموزش خواهد داد و از همان ابتدای کودکی در ذهن فرد نهادینه خواهد شد و پس از آن به عنوان یک مهارت، اصول و قواعد نوشتن خط تحریر زیبا در فرد شکل می گیرد و در بزرگ سالی با هدایت آن حتی منجر به یک هنر خواهد شد.

 

تاکید این طرح بر انتقال شیوه های نوشتن صحیح اندازه و شکل حروف خط تحریر فارسی می باشد و آشنایی با اشکال و ساختار حروف و کلمات با ابزار ساده همچون مداد و خودکار مد نظر می باشد و از پرداختن به هنر خوشنویسی با قلم وسایر ابزار ها امتناع شده. با استفاده از این مهارت فرزندان با ساختار های نوشتاری و زیبانویسی آشنا شده و یکی از معضلات اساسی در خصوص نوشتن در مدارس همچون املا و انشا با ایجاد لذت از نوشتن، مرتفع خواهد شد. ترغیب به نوشتن و رعایت اصول نه تنها ترس و دافعه موجود را از بین خواهد برد بلکه با اتخاذ روشهای متنوع ، جذابیت و انگیزه لازم برای نوشتن را فراهم می کند.

 

اگرچه می‌توان آموزش خط را در سنین بزرگ‌ سالی هم رفع نمود اما در بزرگ‌ سالی بخشی از فرآیند یادگیری دچار اختلال خواهد شد. بدخطی از موارد بسیاری نشات می‌گیرد که در این میان می‌توان به ضایعات استخوانی، عارضه‌های ماهیچه‌ای، کم‌توجهی کودکان و… اشاره نمود. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر خوش خطی کودکان، می‌توان به نقش والدین و معلمین اشاره نمود؛ آن‌ها تأثیر زیادی در تشویق و رفع این مشکل خواهند داشت.

 

عوامل بیرونی و درونی متعددی بر خط دانش آموزان تأثیرگذار خواهد بود. نداشتن انگیزه، شرایط عاطفی نامناسب و مشکلات روحی روانی از مهم‌ترین علل تأثیرگذار درونی در بدخطی کودکان به شمار می‌روند. تمرینات نادرست، شرایط محیطی نامطلوب، بی‌توجهی والدین و معلمین در آموزش خوشنویسی نیز از عوامل تأثیرگذار بیرونی در بدخطی کودکان به‌حساب می‌آیند.

 

معلمان نقش بسیار کلیدی در جهت‌دهی شخصیت کودکان بر عهده‌ دارند. دانش آموزان با الگوبرداری از معلم خود سعی بر تکمیل شخصیتشان دارند. از همین رو می‌توان معلمان را عضوی تأثیرگذار در بهبود نوشتار دانش آموزان دانست. اگر معلم خط خوشی داشته باشد، کودک را به سمت خوشنویسی ترغیب خواهد نمود. یک معلم وظیفه‌شناس در قبال وضعیت نا به سامان نوشتار دانش آموزان خود حساس خواهد بود و به دنبال راهکارهایی برای بهبود این وضعیت می‌گردد.

 

بی‌توجهی معلم به وضعیت نوشتار خود و دانش آموزان تبعات بسیار بدی را به همراه دارد. این کار بی‌انگیزگی و بی‌توجهی دانش آموزان را در پی خواهد داشت. معلمین می توانند در صورت مشاهده پیشرفت در نحوه نوشتار دانش‌آموز، وی را مورد تشویق و تمجید قرار دهید. مطلوب است معلمین به‌منظور حفظ کیفیت نوشتار دانش آموزان، از دادن تکالیف زیاد به آن ها خودداری نمایند.

 

اگرچه این کار برای دانش آموز، بار یادگیری به همراه دارد، اما موجب کسالت و بی حوصلگی در وی می‌شود. دانش‌آموز پس از مواجه‌ شدن با حجم وسیعی از تکالیف، بدون توجه به کیفیت و تمیزی آن، تنها وظیفه خود را به پایان می‌رساند. تمریناتی برای آماده‌سازی عضلات دست کودکان وجود دارد که معلمان می‌توانند با استفاده از آن‌ها، زمینه را برای بهبود خط دانش آموزان خود مهیا سازند.

 

معلمان می‌توانند با استفاده از کتابچه‌های خوشنویسی در ساعاتی از هفته، دانش آموزان را تحت آموزش قرار دهند. با این کار، کمک به سزایی در تکامل و بهبود نحوه نوشتار آن ها کرده اند. صبر و حوصله معلم در بهبود عملکرد دانش آموزان بسیار مؤثر است. معلمین می‌توانند با صبر و خویشتن‌داری در آموزش کودکان لجوج و یا پرانرژی گام بردارند.

 

از پایه‌ای‌ترین نکاتی که در زمان آموزش دادن دانش آموزان نادیده گرفته می‌شود، آموزش نحوه درست نشستن، گرفتن قلم، قرار دادن سر و… است. در برخی از مواقع، با آموزش این نکات، اختلال نوشتاری تا حدود زیادی رفع خواهد شد. توجه معلم به وضعیت جسمانی کودکان از دیگر عوامل مهمی می‌باشد که معلم باید به آن توجه داشته باشد. در برخی از مواقع کوتاهی انگشتان، اختلالات عضلانی و یا مشکلات استخوانی کلیه تلاش‌های کودک را بی‌ثمر خواهد گذاشت. معلمین می‌توانند با بازی و تمرین، اشکال نوشتاری کودکانی را که به دلیل عارضه‌های عضلانی دچار اختلال شده‌اند را رفع نمایند .

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما