ژانویه 2
بازدید : 1557
نظرات : بدون دیدگاه
به قولت عمل کن!

کودکان زیر ۶ سال مفهوم قول دادن را متوجه نمی‌شوند. هر چقدر به او بگویید قول بده این کارو نکنی و این حرف رو نزنی و…، کودک دائم قول می‌دهد و مجدداً همان کارها را تکرار می‌کند. زیرا او معنی قول دادن را نمی‌فهمد. اما چون می‌بیند با گفتن این کلمه خنده بر لبان شما […]

کودکان زیر ۶ سال مفهوم قول دادن را متوجه نمی‌شوند. هر چقدر به او بگویید قول بده این کارو نکنی و این حرف رو نزنی و…، کودک دائم قول می‌دهد و مجدداً همان کارها را تکرار می‌کند. زیرا او معنی قول دادن را نمی‌فهمد. اما چون می‌بیند با گفتن این کلمه خنده بر لبان شما می‌آید و رضایتتان جلب می‌شود تند تند به شما قول می‌دهد. کودک حافظه کوتاه مدتی دارد و به سرعت فراموش می‌کند. او هرگز نمی‌فهمد چرا از او عصبانی شده‌اید.

 

بچه ها تا ۴ سالگی، رفتاری که والدین را خوشحال کند، خوب و آنچه آن ها را عصبانی کند بد می‌دانند و خود قدرت تفکر و تحلیل مسائل را ندارند. پس ممکن است قدرت تشخیص کار درست و نادرست را نداشته باشند. انتظار نداشته باشید که اگر مطلبی را برای کودک توضیح دادید، او قدرت تعمیمش به موارد مشابه را داشته باشد. در مواجهه با کودکتان صبور باشید. گاهی لازم است یک مطلب را با ٰآرامش بارها و بارها برای کودک توضیح دهید تا ملکه ذهنش شود.

 

مطمئناً برخی اوقات مسائل یا مشکلاتی پدید می‌آیند که والدین نمی‌توانند به‌ قول خویش عمل کنند. اما زمانی که این عهد شکنی‌ ها به‌ صورت مداوم رخ می دهد، فرزند شما چنین واکنش‌هایی را نشان می دهد:

 

  • احساس می‌کند که هیچ‌کس به‌ او اهمیت نمیدهد.
  • ممکن‌است تصور کند که اگر به‌خواسته خویش دست پیدا نکرده حتماً اشتباهی صورت گرفته و هرگز به‌ خواسته خویش نخواهد رسید.
  • امکان دارد اعتماد خود را نسبت به‌ شما از دست بدهد و تصور خواهد کرد حرف های شما، پایه و اساسی ندارد و به‌ حرف هایی که می‌زنید اعتقاد ندارید.
  • حتی امکان دارد فکر کند که دیگران نیز مانند والدینش هستند.

 

یک مشکل دیگر برای عمل نکردن به‌ قول و تعهد شما وجود دارد. شما ناخواسته پیامی را برای فرزندتان ارسال می‌کنید. این که به‌ قول و تعهد نمی‌توان پایبند بود. تصور کنید، به‌ پسرتان می‌گویید، اتاقش را تمیز و مرتب کند و او اصرار دارد که فردا این‌ کار را انجام دهد. آیا او تصور خواهد کرد با وجود قولی که به‌شما داده مجبور به‌ انجام این کار هست؟

 

برخی اوقات واقعاً ما، قول و قرارها را فراموش می‌کنیم. اما سعی کنیم در این خصوص توجه داشته باشیم، زمانی که به‌ فرزندمان قول می‌دهیم، به‌ عهد خویش وفا کنیم. به‌ یاد داشته باشید هرگز قولی به‌او ندهید که نتوانید به‌ آن عمل کنید. اگر واقعاً نمی‌توانید آن کار را انجام دهید، به‌ جای گفتن بعداً یا یک روز دیگه، بگویید: نه. و اگر به‌هر علتی، نتوانستید به‌ قول خویش عمل کنید به‌فرزندتان توضیح دهید و یک راه دیگر برای انجام آن پیدا کنید. دنیا، مکان کاملی نیست و فرزند شما نیز توقع ندارد که شما کامل باشید. اما اگر، بتوانید به‌ تعهدات خود عمل کنید، حداقل اکثر اوقات، به‌ او نیز می‌آموزید، به‌ عهدش وفا کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما