برقراری ارتباط عاطفی خوب و سازنده، شناخت مشکلات دانشآموزان و کمک به حل آن ها دغدغه بسیاری از معلمان است. آشنایی با روانشناسی رشد دانشآموزان، به معلمان کمک میکند تا مخاطب خود را بشناسند و با اقتضائات سنی آن ها آشنا شوند، برخی موقعیتهای خطرساز، احتمال مصرف مواد مخدر را افزایش میدهند، به طور مثال […]
برقراری ارتباط عاطفی خوب و سازنده، شناخت مشکلات دانشآموزان و کمک به حل آن ها دغدغه بسیاری از معلمان است. آشنایی با روانشناسی رشد دانشآموزان، به معلمان کمک میکند تا مخاطب خود را بشناسند و با اقتضائات سنی آن ها آشنا شوند، برخی موقعیتهای خطرساز، احتمال مصرف مواد مخدر را افزایش میدهند، به طور مثال شکست تحصیلی یکی از مهمترین عوامل مصرف مواد مخدر، بزهکاری و سایر مشکلات رفتاری است. مسئولان و معلمان باید نسبت به چنین موقعیتها و عوامل حساس بوده و اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت دانشآموز مورد نظر انجام دهند.
برخی از عوامل خطرساز مانند شکست تحصیلی، پرخاشگری و درگیری، استرس و اضطراب، افسردگی، داشتن والدین معتاد، کمرویی و منزوی بودن باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و یکی از اقدامات لازم جهت کمک به دانشآموزان در معرض خطر، فعال کردن بخش مشاوره مدرسه است. برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیاء و مربیان میتواند فرصتی باشد برای والدین تا در زمینههای مختلف، مشکلات و مسائل خود را با معلمان و کارکنان مدرسه در میان بگذارند.
یکی از دغدغههای اصلی والدین تربیت فرزندانشان برای مواجهه با مسائل زندگی است و والدین باید از مدرسه انتظار داشته باشند که علاوه بر آموزشهای درسی، مهارتهای زندگی را نیز در قالب فعالیتهای مختلف به فرزندانشان آموزش بدهند. دانشآموزان باید انواع مواد مخدر، شکل ظاهری آن ها، نامهای مختلف یک ماده، اثرات اولیه و ثانویه مواد را به خوبی بشناسند.
در زمینههای مختلفی مثل خطرات و عوارض جسمی و روانی مواد، نتایج اجتماعی اعتیاد، جرائم و مجازاتهای مربوط به مصرف، خرید و حمل مواد غیرمجاز باید اطلاعات صحیحی به دانشآموزان داده شود و در هنگام آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر باید به این نکته توجه داشت که در مورد پیامدهای منفی مواد بیش از حد اغراق نشود، در غیر این صورت مخاطبان، پیام ارائه شده را غیر واقع بینانه تلقی میکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند.
باید مهارتهای زندگی که شامل مجموعهای از تواناییها برای افزایش قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد هستند، به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود زیرا این تواناییها آن ها را قادر میسازند که مسئولیتهای متناسب با نقشهای اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواستهها، انتظارات و مشکلات روزمره به شکل موثری برخورد کرده و سلامت روانی خود را تامین کنند.
مصرف مواد مخدر به طور کاذب و اشتباه میتواند راهی برای مقابله با استرسها، اضطرابها و تنشهای دوران نوجوانی باشد، در نتیجه آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان طی برنامهای مداوم، بسیار ضروری به نظر میرسد. برای هموار شدن مسیر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به کمک مربیان، مدیران و مسئولان، مشکلات شیوه آموزشی مدارس مانند تک بعدی بودن آن ها و کشف نشدن استعدادهای دانش آموزان در زمینه های دیگر (اجتماعی، هنری، ورزشی و غیره)، حل شود. ایجاد فضایی پر شور و نشاط در مدرسه و ایجاد تعاملی سازنده میان معلمان و دانش آموزان، در پیشگیری از اعتیاد مفید و ضروری است.