مشکلات تکاملی کودکان

یکی از شایع‌ترین مشکلات مغز و اعصاب در کودکان تاخیر در کسب مهارت‌های تکاملی است.به این معنا که کودکان باید یک سری مهارت‌ها را در سنین خاصی به دست بیاورند که اگر این اتفاق رخ ندهد می‌گوییم کودک دچار تاخیر در کسب مهارت‌های تکاملی است. مهارت‌ها ابعاد مختلفی شامل توانایی‌های حرکتی، شناختی و کلامی را […]

یکی از شایع‌ترین مشکلات مغز و اعصاب در کودکان تاخیر در کسب مهارت‌های تکاملی است.به این معنا که کودکان باید یک سری مهارت‌ها را در سنین خاصی به دست بیاورند که اگر این اتفاق رخ ندهد می‌گوییم کودک دچار تاخیر در کسب مهارت‌های تکاملی است. مهارت‌ها ابعاد مختلفی شامل توانایی‌های حرکتی، شناختی و کلامی را در بر می‌گیرد، بر این اساس کودک می‌تواند در یک مقطع سنی خاصی حرکت کند حرف بزند و مهارت اجتماعی داشته باشد اگر کودک در مقاطع مشخص شده این مهارت‌ها را کسب نکند خانواده می‌تواند به این اختلال شک کرده و برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

 

کودک در ابتدا توانایی نشستن، غلت‌زدن، نگه‌داشتن گردن، صحبت کردن و برقراری ارتباط رفتاری مانند بزرگسالان را ندارد، این مهارت‌ها در سیر تکامل ایجاد شده و بسیار حائز اهمیت هستند. اگر کودک دچار تاخیر در ابعاد تکاملی باشد مشکل جدی است اگر کودک در ارتباط با مهارت‌های ذهنی- کلامی و شناختی- رفتاری دچار مشکل باشد مربوط به سیستم مغزی است اگر مشکل او مربوط به ابعاد حرکتی باشد می‌تواند منشا آن مغزی، عصبی- عضلانی یا اسکلتی باشد.

 

کودک باید از زمان تولد به‌ صورت دوره‌ای در سنین مخنلف مورد معاینه قرار گیرد و ضروری است خانواده‌ها به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند، در صورت وجود مشکل پزشک باید بر اساس شرح حال بیمار، معاینه کودک، مشکل و محل ضایعه را مشخص کرده و راهکارهای درمانی مناسب را تشخیص دهد.

 

پایش دورسر کودک و بررسی شکل‌گیری مهارت‌های تکاملی از مهم‌ترین اقدامات پزشک برای بررسی ابعاد تکاملی کودک می باشد؛ تشخیص زودتر مشکل باعث مداخله زودرس شده و مداخله زودرس نیز شانس موفقیت را بیشتر می‌کند. شناخت خطوط قرمز مهارت‌های تکاملی کودک توسط والدین ضروری است؛ این شناخت باعث می‌شود که والدین در صورت تشخیص تاخیر در شکل‌گیری این مهارت‌ها سریعا کودک را نزد پزشک ببرند.

 

رشد مناسب دور سر کودک بسیار حائز اهمیت است و عدم رشد مناسب در این ناحیه یکی از خطوط قرمز می باشد. کودکی که مهارت‌های کلامی از صداسازی تا تکلم را در سنین مشخص شده نداشته باشد حتما باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

 

در خصوص مهارت‌های حرکتی کودک باید گفت؛ کودک باید از ۲، ۳ ماهگی توانایی نگه‌داشتن گردن، از ۴ تا ۵ ماهگی توانایی غلت زدن و از ۶ تا ۱۱ ماهگی توانایی‌هایی همچون مهارت اولیه نشستن تا مهارت کامل آن و ایستادن و راه رفتن را کسب کند،‌ اگر این موارد با تاخیر همراه باشد باید به پزشک مراجعه شود. علت تاخیر در کسب مهارت‌های تکاملی را می توان آسیب‌های مغزی جنین در زمان بارداری یا زایمان، مسائل اکتسابی و ژنتیک عنوان کرد این بیماری بر اساس علت آن راهکار درمانی خاص خود را دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما