تأثیر نور آفتاب بر بینایی

این روزها وقت کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر با وسایل الکترونیک، موبایل، لپ‌تاپ، کنسول و کامپیوتر می‌گذرد به خصوص در دهه اخیر که تلفن‌های هوشمند متصل به اینترنت فراگیر شده‌اند. درباره تاثیر این چشم دوختن‌های طولانی و مستمر بر وزن این کودکان و افزایش احتمال بیماری‌هایی مثل دیابت زیاد صحبت شده است، اما اگر […]

این روزها وقت کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر با وسایل الکترونیک، موبایل، لپ‌تاپ، کنسول و کامپیوتر می‌گذرد به خصوص در دهه اخیر که تلفن‌های هوشمند متصل به اینترنت فراگیر شده‌اند. درباره تاثیر این چشم دوختن‌های طولانی و مستمر بر وزن این کودکان و افزایش احتمال بیماری‌هایی مثل دیابت زیاد صحبت شده است، اما اگر خوب به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که به جز افزایش دور کمر، چشم کودکان و نوجوانان هم در دهه‌های اخیر بسیار نزدیک‌بین‌تر شده است.

 

اکنون در شرق آسیا نزدیک‌بینی کودکان اپیدمی شده است. عارضه نزدیک‌بینی این روزها هر چه بیشتر شایع شده و در جنوب آسیا، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی ۹۰ درصد ۱۸ ساله‌ها نزدیک‌بین هستند. همچنین در اروپای غربی، عملا ۴۰ تا ۵۰ درصد جوانانی که در میانه دهه ۲۰ سالگی هستند نزدیک‌بین شده‌اند. در قرن بیستم این میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است. یکی از علل شیوع نزدیک‌بینی این است که تماس کودکان با نور آفتاب کم است.

 

به نظر می‌رسد قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب مهمترین عامل باشد چون بچه‌هایی که زیاد مطالعه یا از کامپیوتر و تلفن هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند فرصت کمتری دارند که بیرون خانه این سو و آن سو بدوند و در معرض آفتاب باشند و به همین دلیل بیشتر احتمال دارد دچار نزدیک‌بینی شوند.

 

ارتباطی که بین توان دانش آموزان شرق آسیا در ریاضی و نزدیک‌بینی وجود دارد شاید تصادفی نباشد. این بچه‌ها از سنین پایین زیر فشار آموزش بسیار شدید هستند و بیشتر وقتشان در فضای بسته می‌گذرد و همه چیز را در نزدیکی چشمشان مطالعه می‌کنند و در فضای باز وقت خیلی کمی را می‌گذرانند. پدر و مادرها می‌توانند به فرزندانشان توصیه کنند کمتر با کامپیوتر و تبلت و موبایل وقت بگذرانند اما واقعیت این است که بچه‌ها اکنون چنان به این وسایل دلبسته هستند که به راحتی از آن ها جدا نمی‌شوند.

 

علاوه بر این بچه‌ها اکنون باید بیشتر درس و مطالعه خود را با کامپیوتر و اینترنت انجام دهند و گریزی هم از آن نیست. بنابراین بهترین راه حل این است که کودکان هر چه بیشتر در فضای باز وقت بگذرانند و بازی کنند. راه جلوگیری از نزدیک‌بینی وقت گذراندن در فضای باز است، ورزش و تفریح در فضای آزاد از بینایی محافظت می‌کند. روزی دو ساعت وقت گذراندن در فضای باز مانع از نزدیک‌بینی می‌شود.

 

کار دیگری که پدر و مادرها می‌توانند انجام دهند توجه به تغذیه است. مادران و پدران باید بدانند اسیدهای چرب ضروری امگا ۳، ویتامین‌های آ، ث و ای برای چشم خوب است. تغذیه سالم بسیار مهم است، خوردن هر چه بیشتر ماهی‌های روغنی، آوکادوو، سبزیجات با برگ‌های پهن و سبز و همچنین معاینه سالانه چشم هم توصیه می‌شود. برای این که بتوان از تاثیر وسایل الکترونیک بر بینایی کودکان جلوگیری یا تاثیر آن را تعدیل کرد به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است تا راه حل‌های بیشتری ارائه شود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما