ژانویه 10
نویسنده : مهدیه ماهان
بازدید : 1240
نظرات : بدون دیدگاه
کنجکاوی نسبت به مواد مخدر

خانواده سالم پادزهر مقابله و پیشگیری فرزندان از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است و تعادل رفتاری خانواده و توجه به توانایی نوجوان به زنگ نشاط و صمیمیت تبدیل می‌شود. فرزندان از دوران نوجوانی تحت تاثیر برخوردهای خانواده، محیط و جامعه، زودتر از سایر اقشار به رفتارهای پرخطری همچون مصرف دخانیات و مواد مخدر […]

خانواده سالم پادزهر مقابله و پیشگیری فرزندان از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است و تعادل رفتاری خانواده و توجه به توانایی نوجوان به زنگ نشاط و صمیمیت تبدیل می‌شود. فرزندان از دوران نوجوانی تحت تاثیر برخوردهای خانواده، محیط و جامعه، زودتر از سایر اقشار به رفتارهای پرخطری همچون مصرف دخانیات و مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و روان‌گردان‌ها روی می‌آورند که تاثیر بسیار مخربی در زندگی آینده آن ها دارد.

 

برای مقابله با اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی که در راس آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و غیره قرار دارد باید اقدامات اساسی و ریشه ای انجام داد، محیط سالم و امن خانواده می‌تواند مرهمی برای مقابله با اعتیاد فرزندان باشد. بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید رویکردش آگاهی و اطلاع رسانی به خانواده باشد زیرا تربیت افراد از خانواده شروع می‌شود. بهترین راه این است که مشاوره دهیم. با خانواده‌ها صحبت کنیم و مربیان را توانمند کنیم تا بتوانیم برنامه‌های پیشگیرانه را به اجرا درآوریم.

 

توانمندسازی خانواده باید هدف اصلی در مقابله با اعتیاد باشد، سخت‌گیری یا کنترل بیش از حد، دیده نشدن، تبعیض یا احساس جانبداری و غیره از مواردی است که فرزندان را به سمت مواد مخدر صنعتی و شیمیایی سوق می‌دهد. نگرش خانواده نسبت به مسائل اعتیاد نباید از روی تعصب و حب و بغض باشد تا حس کنجکاوی بیش از حد فرزندان را برانگیزد باید هوشمندانه در این زمینه عمل کرد.

 

نقش مادران بسیار کلیدی و کاربردی است و ضرورت دارد در راه مقابله با اعتیاد کلاس‌های آموزشی، توجهی و مشاوره‌ای برای آنان به منظور افزایش آگاهی درباره انواع موادمخدر، پیشگیری و کنترل برگزار شود. پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر شامل مجموعه‌ای از خدمات و اقدامات مختلف در جهت مصونیت بخشی و توانمندسازی است که با ارتقای دانش و آگاهی نوجوانان و نیز اصلاح نگرش آن ها در کنار ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره از آنان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود.

.

اگر بخواهیم انگیزه های مصرف مواد مخدر نوجوان ها را بشناسیم، فهرست بلند بالایی می شود:

  • کنجکاوی،
  • کسب لذت،
  • تسکین درد،
  • فراموش کردن مشکلات،
  • شوخی و خنده،
  • هیجان طلبی یا میل به خطر کردن،
  • احساس بزرگ شدن،
  • پیوستن به گروهی خاص

و … این علل با وجود این که چندان مهم به نظر نمی رسند، باعث اعتیاد میلیون ها انسان شده اند. بیشترین علت اعتیاد نوجوانان و جوانان در ایران دو عامل کنجکاوی و کسب لذت است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما