ژانویه 11
بازدید : 3434
نظرات : بدون دیدگاه
آشنایی با مفهوم وزن

تعیین وزن یک شیئ از وضع ظاهری آن تا حدّی از تعیین طول آن شیئ مشکلتر است. سنجش وزن یک شیئ با دست از واقعیت بسیار دور است زیرا حجم آن شیئ سبب خطای حواسمان می‌شود. مثلاً نیم کیلو پر هموزن نیم کیلو سُرب به نظر نمی‌رسد. در آموزش مقایسه وزن اشیاء به کودکان استفاده […]

تعیین وزن یک شیئ از وضع ظاهری آن تا حدّی از تعیین طول آن شیئ مشکلتر است. سنجش وزن یک شیئ با دست از واقعیت بسیار دور است زیرا حجم آن شیئ سبب خطای حواسمان می‌شود. مثلاً نیم کیلو پر هموزن نیم کیلو سُرب به نظر نمی‌رسد. در آموزش مقایسه وزن اشیاء به کودکان استفاده از وسائل جنبی در نحوه‌ی قضاوت آنان مؤثر است.

 

برای کمک به کودکان در ابتدای آموزش مقایسه‌ی وزن ها، یک ترازوی ساده وسیله‌ی مفیدی محسوب می‌شود. این وسیله را می‌توان یا از فروشندگان وسایل کمک آموزشی خریداری کرد یا با استفاده از یک قطعه چوب، مقداری نخ و دو قوطی حلبی ساخت. اگر معلّم خود چنین ترازویی می‌سازد باید دقت کند دوسوی آن، هنگامی که دو قوطی خالی است، کاملاً در حالت تعادل باشد.

 

از طرف دیگر، اندازه گیری وزن را می‌توان با مقایسه‌ی اشیاء آغاز کرد. دو شیئ را در دو کفه‌ی ترازو می‌گذاریم و از کودک می‌خواهیم ببیند کدام کفه بالا و کدام پایین‌تر است تا از این طریق نسبت به سبک یا سنگین بودن اشیاء قیاس عینی داشته باشد. مرحله‌ی بعد مقایسه و اندازه گیری اجسام به وسیله‌ی معیارهای قراردادی است. این قبیل معیارها را می‌توان از هر جنسی انتخاب کرد – واشر فلزی بزرگ، وزنه‌ی ماهیگیری یا سنگ برای این منظور مناسب است. بعد از مدتی از وزنه‌های فلزی استاندارد استفاده می‌شود تا کودکان با وزنه‌های صدگرمی، دویست و پنجاه گرمی و نیم کیلویی آشنا شوند.

 

آن ها، بعد از آشنایی با مقیاسات وزن، به این نکته پی می‌برند که ارتباط بین واحدها ارتباطی پیچیده است. این نسبت ها را فقط باید به شکل قراردادی آموزش داد. به این منظور استفاده از یک میزان، که وزن انسان را می‌سنجد مفید است. کودکان با خواندن شماره‌ای که عقربه روی صفحه نشان می‌دهد وزن شیئ را تعیین می‌کنند. این کار آن ها را با اندازه گیری غیر مستقیم آشنا می‌سازد زیرا با خواندن صفحه‌ی میزان توجه آن ها به این مسأله جلب می‌شود که سنگینی سبب حرکت و انتقال عقربه از صفر می‌شود.

 

بهتر آن است قبل از شناختن اندازه گیری غیر مستقیم کودکان را با اندازه گیری مستقیم آشنا کنیم. تعداد اشیایی که برای وزن کردن می‌توان در محیط مدرسه پیدا کرد بی شمار است. کودکان بعد از تعیین وزن اشیاء، وزن ها را با هم مقایسه می‌کنند، جمع می‌بندند یا عمل تفریق انجام می‌دهند و از این طریق عباراتی را به صورت کتبی و شفاهی بیان می‌کنند. آنچه اهمیت پیدا می‌کند آموزش زبان اندازه گیری یعنی مفاهیمی چون «سبک تر از»، «سنگین تر از»، «هم وزن» می‌باشد.

 

آشنا کردن کودک با مفهوم وزن:

برای آموزش مفاهیم وزن از آب بازی استفاده کنید. اشیاء سبک روی آب شناورند و اشیاء بزرگ و سنگین مثل فلزها غیرشناورند.
آشنا کردن کودک با مفاهیم ضخامت، قطر، کمیت، فاصله، زمان، دما و جهت ها:
.
۱. تصاویری به کودک نشان داده می شود و از او خواسته می شود که تفاوت آن ها را از نظر چاقی، لاغری، پهنی، باریکی، بیش تر، کم تر، دور، نزدیک، قبل، بعد و گرما و سرما بیان کند.
۲. تصاویری به کودک نشان داده می شود و از او خواسته می شود که تفاوت آن ها را از لحاظ جهت بیان کند. به کودک آموزش دهید که عقب و پشت سر و جلو و پیش رو معنای یکسانی دارند. بعد از کودک بخواهید که اعضای چپ و راست بدن را نشان دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما