دی ۲۳
نویسنده : مختار موسوي
بازدید : 238
عکس : محبوبه افشاری - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
کمک، همکاری، کار گروهی در مدرسه

دانش آموزان هنگامی که پا به مدرسه می گذارند با خود فرهنگ و شرایط گوناگون زندگی خانوادگی خود را به همراه می آورند و تأثیر این فضاهای زندگی خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بسیار زیاد است و با توجه به مسائل و مشکلاتی که کم و بیش در خانواده ها وجود دارد این تأثیر […]

دانش آموزان هنگامی که پا به مدرسه می گذارند با خود فرهنگ و شرایط گوناگون زندگی خانوادگی خود را به همراه می آورند و تأثیر این فضاهای زندگی خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بسیار زیاد است و با توجه به مسائل و مشکلاتی که کم و بیش در خانواده ها وجود دارد این تأثیر بیش تر جنبه ی منفی پیدا کرده است و لذا زندگی دانش آموزان در مدرسه شکل اضطراب آوری به خود گرفته است به ویژه که برگزاری آزمون های پی در پی و امتحانات، معلمان را مجبور کرده است که تلاش های خود را به جای راهنمایی و مشاوره، برای ارائه ی درس و آموزش دانش آموزان متمرکز نمایند.

.

همکاری، کار گروهی، مشورت و همبستگی کارکنان مدرسه به ویژه معلمان با یک دیگر و فاصله گرفتن تدریجی معلمان از نقش سنتی خود مبنی بر آموزش صرف، موجب موفقیت بیش تر مدرسه خواهد شد. هنگامی که معلمان احساس کنند که توانایی و ظرفیت آن ها برای پرداختن به مشکل دانش آموزی کافی نیست باید بدانند که کجا باید مراجعه کنند و از چه امکاناتی برای کمک به دانش آموز می توانند بهره ببرند. به دلایل عملی زیر معلمان باید آگاهی های لازم را از فرآیند مشورت و مشاوره توسط دیگر ارگان ها و مؤسسات مرتبط با مدرسه به دست آورند:

 

  • بهره مند شدن از دانش و تخصص افراد حرفه ای.
  • تغییر در نوع نگاه یا توجه به مشکلات دانش آموزان.
  • طراحی و هدایت برنامه های کمک به والدین دانش آموزان.
  • کمک به تغییر و تفسیر نتایج حاصل از آزمون های اجرا شده روی دانش آموزان.
  • شناسایی و ارایه ی کمک های ویژه به دانش آموزانی که دارای نیازهای خاص می باشند.

 

برخورداری از فنون جلب اعتماد و چگونگی کمک و حل مسئله برای معلمان یک پیش نیاز جدی محسوب می گردد و برای فراگیری این نقش ها معلمان باید از هوشمندی بالا، ظرفیت های عاطفی و روانی خوب، خود شناسی و انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.دفهرستی از حقوقی را که دانش آموزان در مدرسه و در موقعیت های مختلف می توانند از آن برخوردار باشند ارایه داده اند. این حقوق عبارت است از:

 

  • مورد احترام قرار گرفتن.
  • ابراز احساسات.
  • درخواست اطّلاعات.
  • اشتباه کردن.
  • گفتن « نه » در برابر برخی مسایل بدون احساس گناه.
  • تقاضاهای شخصی از مدرسه.
  • درخواست زمانی برای تعویق انداختن برخی خواسته ها.
  • رفع نیازهای شخصی به نوعی که به حقوق دیگران آسیبی نرسد.

.

گاهی از اوقات شما به عنوان یک معلم از همکاران، مسؤولان و یا والدین دانش آموزان تقاضای کمک دارید. در هر حال تقاضا کردن از دیگران گاه برای ما دشوار است خصوصاً اگر فرد اعتماد به نفس لازم را نداشته باشد. البته این موضوع به متغیرهایی مانند میزان شناخت ما از فرد، این که آیا قبلاً کاری برای او انجام داده ایم یا خیر و احتمال دردسری که این تقاضای ما برای او ایجاد خواهد کرد بستگی دارد. برای افزایش موفقیت در تقاضا کردن در موقعیت های مختلف در اینجا راهنمایی های مفیدی ارایه گردیده است:

.

  • درخواست خود را مستقیماً بیان کنید.
  • آن چه را که تقاضا دارید صریح و دقیق بیان کنید.
  • تقاضای خود را با حالت مثبت ارایه دهید.
  • به فرد مقابل فرصت دهید تا راجع به آن فکر کند.
  • برای ارایه ی تعهد در مقابل تقاضایتان آمادگی داشته باشید.
  • این امکان را به فرد دیگر بدهید که تقاضای شما را رد کند.روه

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما