یادگیری مفهوم حجم با قند

برای آموزش مقیاس حجم، ظروفی با اندازه و شکل متفاوت تهیه می‌کنند و با در اختیار گذاردن فرصت کافی از کودکان می‌خواهند ظرف ها را پر کنند و محتوای هر یک را در دیگری بریزند. تهیه ظرف هایی با حجم مساوی اما با شکل متفاوت برای کلاس مفید به نظر می‌رسد.   استفاده از این […]

برای آموزش مقیاس حجم، ظروفی با اندازه و شکل متفاوت تهیه می‌کنند و با در اختیار گذاردن فرصت کافی از کودکان می‌خواهند ظرف ها را پر کنند و محتوای هر یک را در دیگری بریزند. تهیه ظرف هایی با حجم مساوی اما با شکل متفاوت برای کلاس مفید به نظر می‌رسد.

 

استفاده از این ابزار در یادگیری این نکته به کودکان کمک می‌کند که حجم تنها به بلندی یا پهنی ظرف بستگی ندارد. ظرف هایی را که دارای حجم استاندارد هستند نیز به موقع خود باید به کودکان نشان داد. فنجان، ظرف های نیم لیتری و یک لیتری از آن جمله‌ اند. نقاطی که برای بازی بچه‌ها با ماسه و آب در نظر گرفته می‌شود، یا هر نقطه از کلاس برای آشنایی با اندازه گیری حجم ظروف بسیار مناسب است.

 

یکی از بهترین روش ها برای یادگیری دانش ریاضی و علم هندسه ساختن و حل کردن مسائل به صورت دستی و عملی می‌باشد. در این فعالیت علمی‌ ریاضی، کودک شما یک مکعب مستطیل با قند می‌سازد و در کنار بازی و سرگرمی آموزش محاسبه حجم را یاد خواهد گرفت.

 

  • روش آموزش مفهوم حجم در ریاضی با قند:

یکی از بهترین روشها برای یادگیری دانش ریاضی و علم هندسه ساختن و حل کردن مسائل به صورت دستی و عملی می‌باشد. در این فعالیت علمی‌ ریاضی، کودک شما یک مکعب مستطیل با قند می‌سازد و در کنار بازی و سرگرمی آموزش محاسبه حجم را یاد خواهد گرفت.

 

چه نیاز دارید:

  • حبه قند
  • مداد
  • کاغذ

 

قبل از شروع ابتدا فرمول محاسبه حجم مثلا مکعب مستطیل را با کودک‌تان مرور کنید.

حجم=ارتفاع×عرض×طول

حالا بخواهید با قندها شکل یک مکعب مستطیل به هر اندازه که دوست داشت بسازد.برای درک بهتر در ابتدا با اندازه کوچکتر شروع کرده و بعدا که پیشرفت کرد می‌تواند در اندازه‌های بزرگتری هم امتحان کند. بعد اندازه اضلاع مکعب مستطیل را یادداشت کنید.

طولش چند قند است؟               ارتفاع چند قند است؟               عرض چند قند است؟

 

برای بدست آوردن حجم مکعب مستطیل اندازه‌های یادداشت شده را در فرمول قرار دهید و عدد بدست آمده را یادداشت کنید. برای اطمینان از جواب، کودک‌تان می‌تواند قندها را از هم جدا کرده و تعداد آن ها را بشمارد. اگر جواب صحیح بود که بخواهید یک مدل جدید دیگر بسازد و فرمول را دوباره بکار ببرد. اگر هم جواب غلط بود که سعی کند بفهمد کجای کارش اشتباه بوده است. تمرین مجدد ایده خیلی خوبی خواهد بود. زیرا با تمرین و تکرار، مفاهیمی چون محاسبه حجم و فرمول ها ملکه ذهن شده و دیگر امکان ندارد فرزندمان آن ها را فراموش کند.

 

یک ایده دیگر برای این فعالیت ریاضی این می‌باشد که از کودک‌تان بخواهید یک ساختمان متشکل از چند مکعب مستطیل بسازد و بعد فرض کند که ساختمان ویران شده و به چند مکعب مستطیل جدا تبدیل شده است حالا حجم هر کدام از مکعب مستطیل‌ها را حساب کرده تا حجم کل ساختمان بدست بیاید و بعد بصورت عملی ساختمان را در هم بشکند و جواب را چک کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما