ژانویه 16
بازدید : 1156
نظرات : بدون دیدگاه
خصوصیت های ویژه رشد در هر مقطع سنی

وزن مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. این افزایش وزن تا حدودی ناشی از افزایش تعداد سلول های مغزی و تا حدودی به دلیل رشد اتصالات بین سلول ها و قسمت های مختلف مغز است. بدون این اتصالات ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود و یادگیری نیز از طریق […]

وزن مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. این افزایش وزن تا حدودی ناشی از افزایش تعداد سلول های مغزی و تا حدودی به دلیل رشد اتصالات بین سلول ها و قسمت های مختلف مغز است. بدون این اتصالات ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود و یادگیری نیز از طریق این اتصالات شروع می شود.

 

این اتصالات در نوزاد هنگامی که وی به چیزی علاقمند می شود و تلاش ذهنی می کند ، شروع به تشکیل یک شبکه می کنند. هنگام تحریک هر یک از حواس کودک ، همین کار انجام می گیرد. بنابراین از بدو تولد، هر صدا ، تصویر ، تماس، احساس، بو و مزه موجب ساخته شدن اتصالات بیشتری می شود.

 

رشد ذهنی یا عقلی در دوره ی نوجوانی سرعت دوران کودکی را ندارد و آنچه این دوره را از لحاظ رشد عقلی بیشتر مشخص می کند گسترش دامنه ی شناخت نوجوان است زیرا یک قسمت از رشد عقلی نوجوان، نتیجه ی رشد و نمو سلسله اعصاب و قسمت دیگر محصول تجربه و معرفت است.

 

نوجوان در حدود ده هزار کلمه می داند و خزانه ی لغات وسیعی برای تفکر دارد. بعضی از مهارت های ریاضی به صورت عادت در می آیند، نوجوان بیشتر حقایق علمی مقدماتی را دوست می دارد، و به طور قابل ملاحظه ای درباره ی روابط علت و معلولی تجربه پیدا می کند.

 

۱– از تولد تا دو سالگی : شخصیتی حس گر و علاقه مند به لمس اشیاء می باشد. لذا والدین جز در مواقع خطر نباید مانع شوند.

 

۲– دو تا چهار سالگی: درون کودک فقط مشغول عکس برداری از رفتار ها و شخصیت هاست و با آن ها شخصیت خود را شروع به ساختن می کند.

 

۳– چهار تا هفت سالگی: علاقه شدیدی به ادبیات کودکانه و بازی ها دارد. نیازمند به توجه زیاد و ارتباط کلامی بالاست. تفکری خود محور دارد که با خود خواهی کاملاً متفاوت است (توجه شود!) همه را با خود همراه می سازد و نیاز به تایید دارد، لذا باید با او همراه بود. نیاز شدیدی به رابطه با هم سن و سالان دارد. قدرت تصویر سازی ذهنی بسیار بالایی دارد، لذا به داستان علاقه مند است. بر روی موضوعات سخت متمرکز می شود پس مهم است روی بدی ها تمرکز کند یا خوبی ها. قوانین و قواعد ساده را می فهمد ولی قوانین پیچیده را خیر. بعضی قوانین را به طور ثابت در ذهنش نگاه می دارد، لذا نباید اشتباهات را برایش توجیه کرد.

 

۴– هفت تا یازده سالگی: صاحب مهارت های گوناگون است و قدرت شکوفایی آن ها را دارد به دنبال دلایل منطقی برای قوانین می گردد.

 

۵– یازده سالگی به بعد: توان تفکر و تجزیه تحلیل بالایی دارد، زمان ظهور استعداد های اصلی اوست، ادراک اصول اخلاقی را به دست می آورد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما