تربیت کودک منطقی

منطق در ارتباط با کودکان حرف نخست را می زند. این مهم نیز در زمره نکات مهم در تربیت کودکان به شمار می رود که پدر و مادر باید به آن توجه ویژه داشته باشند در این مجال منطقی بودن خانواده به معنای پاسخ گویی منطقی و متناسب با سن به همه سوالات کودکان است؛ […]

منطق در ارتباط با کودکان حرف نخست را می زند. این مهم نیز در زمره نکات مهم در تربیت کودکان به شمار می رود که پدر و مادر باید به آن توجه ویژه داشته باشند در این مجال منطقی بودن خانواده به معنای پاسخ گویی منطقی و متناسب با سن به همه سوالات کودکان است؛ امروزه والدینی موفق هستند که به اعتراضات، مطالبات، سوالات و خواسته های فرزندانشان با منطق و به درستی پاسخ گویند.

 

نباید اقتدار را با خشونت و یا رفتارهای غیرمنطقی اشتباه گرفت، اقتدار به معنای تقویت جایگاه و نقش والدین در خانه و خانواده است، باید به یاد داشت که اگر مادر در یک خانواده ضعیف باشد، قطعا فرزند نیز از او حرف شنوی نخواهد داشت همچنین اقتدار به معنای داشتن استراتژی در زمینه تربیت، تنبیه، تشویق و محبت کردن است. والدینی صاحب اقتدار هستند که این استراتژی ها را در وهله نخست خوب بشناسند و در وهله بعد به خوبی اجرا کنند تا در نهایت بتوانند در انتخاب روش های مناسب تربیت فرزندان موفق عمل کنند.

 

یکی از اولین چیزهایی که کودک می‌آموزد رابطه علت و معلول است. او می‌فهمد که هر عملی، واکنشی منطقی دارد. یکی از مهمترین نکته‌هایی که در این باره می‌فهمد این است که هر چیزی به طور طبیعی به چیز دیگری مربوط است. شما می‌توانید کودک را از همین دوران برای پرورش تفکر منطقی آماده کنید. از هر زمان که شروع کنید می‌توانید یک کودک منطقی پرورش بدهید.

 

بازی با کودک مهم‌ترین راه یادگیری و توسعه منطق در او است. یک کلاس منطق برای کودک پر است از اسباب بازی ها، عروسک‌ ها و اشیای سرگرم کننده و پدر و مادری با انگیزه برای آموزش و بازی با کودک! هر بازی می‌تواند فرصتی برای آموزش تفکر منطقی در کودک باشد. این شما هستید که باید بازی مناسب برای کودک خودتان را پیدا کنید. یادتان باشد کودک خودش باید رابطه‌های منطقی را یاد بگیرد. نباید چیزی را به زور یاد او بدهید. به کودک نگویید بازی‌ها چه نکته‌ای را به او می‌آموزند اما آن ها باید در سطحی باشند که کودک را به فکر یافتن دلایل بیندازند.

 

بدون شک می‌دانید کودکتان بعد از دوران نوزادی خیلی زود نسبت به دنیای اطرافش کنجکاو می‌شود. او ابتدا حواسش را آزمایش می‌کند و تجربه‌های جدیدی را با حواسش کسب می‌کند. خوشبختانه مغز کوچکش نسبت به هر چیزی در محیط زندگیش کنجکاو است و خیلی زود محیط اطرافش، آدم‌ها و اشیا را درک می‌کند.

 

منطقی بودن، یعنی منطقی رفتار کردن. آنچه در این خصوص برای بچه‌ها اهمیت بسیار دارد این است که درک کنند پدیده‌ها طبق قواعد و قوانینی تغییر کرده و انسان‌ها نیز به‌ طور کلی از این قوانین روشن پیروی می‌کنند. بچه‌ها تنها از این طریق می‌توانند در دنیای پیچیده امروز راه خود را پیدا کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما