با کودک در فضایی دوستانه صحبت کنید

گاهی اوقات کودکان خود را در آغوش بگیرید و به خودتان بچسبانید تا آن ها گرمای بدن شما را احساس کنند یا دست‌هایشان را در دست خود نگهدارید.

هر چه ارتباط کلامی و پیوند عاطفی بین اعضای خانواده بیشتر باشد، روابط اعضای آن خانواده، زن و شوهر، والدین و فرزند، خواهر و برادر، سالم‌تر و مستحکم‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود در هر فرصتی که دست می‌دهد با فرزندتان صحبت کنید و با او در فضایی محبت‌ آمیز، محرمانه و صمیمانه ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید.

 

برای این منظور تلاش کنید فضایی ایجاد شود که کودک به شما اعتماد کند و بتواند آزادانه و در خلوت با شما راز و نیاز کند و از نگرانی‌ها، علاقه‌ها، خواست‌ها، احساسات و مسایل و مشکلات خود با شما حرف بزند. به‌ طور مشخص پیشنهاد می‌شود که هنگام خواب، قبل از این که کودک به خواب رود، در کنار بستر او دقایقی دراز بکشید یا بنشینید و در حالی‌که او را در آغوش می‌گیرید و نوازش می‌کنید، آرام آرام با او حرف بزنید و از او بخواهید که نگرانی‌ها و احساسات خود را نسبت به اعضای خانواده، مدرسه و دوستانش بازگو کند.

 

پیشنهاد می‌شود این کار به‌ طور متناوب یک شب توسط مادر و شب دیگر توسط پدر صورت گیرد. در این موقعیت، فعالانه به صحبت‌های کودک گوش کنید و واکنش‌های مناسب نشان دهید. در ابتدای صحبت به او آزادی کامل دهید تا کودک شما از هر کجا که دلش می‌خواهد حرف‌هایش را شروع کند.

 

همچنین در این شرایط از کودک بخواهید که رفتارهای روزانه خود را مورد ارزیابی قرار دهد. ابتدا رفتارهای مثبت و درست و سپس رفتارهای منفی و نادرست او را مورد بررسی قرار دهید و در ضمن صحبت، از او درباره علل بروز رفتارهایش سؤال کنید تا بدین ترتیب کودک به علل بروز رفتارهایش آشنا شود و در نتیجه رشد فکری در او ایجاد گردد. در هر حال به کودک اطمینان دهید که وجود کودک برای شما ارزش دارد. به مصداق شعر زیبای مولوی که می‌گوید:

                  چون که با کودک سر و کارت فتاد                                       پس زبان کودکی باید گشاد

 

سعی کنید با زبان فکری کودک و فرهنگ لغات او آشنا شوید بدیهی است منظور از این بیت این نیست که با کودک با زبان کودکانه صحبت کنید. گاهی اوقات کودکان خود را در آغوش بگیرید و به خودتان بچسبانید تا آن ها گرمای بدن شما را احساس کنند یا دست‌هایشان را در دست خود نگهدارید.

 

مجموعه این رفتارها موجب می‌شود کودک در کنار شما احساس امنیت روانی کند و حرف‌های دلش را با شما درمیان بگذارد. بنابراین، برای گوش دادن به سخنان فرزندتان، فرصت‌هایی را که در اختیار او بگذارید و او را تشویق کنید با ابراز احساساتش و ارزیابی رفتارش رشد کند و احساس امنیت نماید.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما