۵ نکته دربارۀ حمام‌ کردن کودک نوپا

زمان حمام‌ کردن کودک نوپا می‌تواند آرامش‌ بخش‌ترین برنامه روزانه شما باشد و البته ممکن است موجب فقط خیس‌شدن، از پاافتادن و کثیف‌ترشدن‌تان نیز شود. کودکان نوپا شگردهای منحصر به فردی برای کثیف‌کردن خود در طول روز دارند! البته کثیف‌ شدن بچه به معنای آن است که او در جریان یادگیری و کشف دنیای اطرافش، […]

زمان حمام‌ کردن کودک نوپا می‌تواند آرامش‌ بخش‌ترین برنامه روزانه شما باشد و البته ممکن است موجب فقط خیس‌شدن، از پاافتادن و کثیف‌ترشدن‌تان نیز شود. کودکان نوپا شگردهای منحصر به فردی برای کثیف‌کردن خود در طول روز دارند! البته کثیف‌ شدن بچه به معنای آن است که او در جریان یادگیری و کشف دنیای اطرافش، اوقات مفرحی می‌گذارد. پس خیلی بابت کثیفی و به‌ هم‌ ریختگی کودک‌تان نگران نباشید. اگر کثیف‌شدن یک روی خوش‌گذرانی کودک‌تان است، حمام‌ رفتن روی دیگر این سکه خواهد بود! در این جا به پنج نکته اشاره می‌کنم که می‌تواند حمام‌کردن را به بهترین برنامه روزانه شما و فرزند نوپایتان مبدل سازد.

 

۱. منضبط و پی‌گیر بودن

کودکان نوپا مخلوق عادت‌اند و عاشق تکرار. بکوشید حمام‌کردن کودک در ساعت مشخصی از روز صورت بگیرد. وقتی کودک دقیقا بداند انتظار چه برنامه‌ای باید داشته باشد، احتمال کمتری هست دستخوش بی نظمی ذهنی و رفتاری شود. نمی‌توان برای رسیدن به بهترین زمان، دائما دست به آزمون و خطا زد. خود من از همان ابتدا دریافتم عصر، زمان مناسبی برای حمام کودکم نیست، چه این کار در این موقعیت زمانی، به جای آن‌که باعث آرامش وی شود، عصبی‌اش می‌کند! حمام‌کردن کودک نوپا در صبح گزینه بهتری است و می‌تواند شروع خوبی برای روز ما باشد.

 

۲. از او کمک گرفتن

کودکان نوپا دوست دارند مفید و کارآمد باشند. از کودک‌تان بخواهید با جمع‌کردن حوله و صابون و کف‌درست‌کردن وقتی شیر آب را باز می‌کنید، به شما کمک کند. همچنین از او بخواهید در تمیزکردن خودش به شما کمک کند. می‌توانید سبدی برای ملزومات حمام تهیه کنید و از فرزندتان بخواهید موقع حمام‌کردن ملزومات را از آن بیرون بیاورد و در پایان حمام، آنها را به داخل سبد برگرداند.

 

۳. شاد و مفرح بودن

حمام کودک نوپا باید جنبه مفرح داشته باشد. این درست که برای تمیزشدن حمام می‌کنیم، اما ایرادی ندارد فرزند کوچک‌تان قبل از شروع کار اصلی شستشو، کمی شرایط را به هم بریزد و محیط حمام را کثیف و نامرتب کند. ایرادی ندارد او دیوارهای حمام یا حتی خودش را رنگی کند و سپس غرق کف صابون شود! بالاخره زمانی شستشوی عملی هم فرا خواهد رسید!

 

در عین حال، کودکان نوپا علاقه بسیاری دارند در حمام، با اسباب‌ بازی‌ های خاص بازی در آب، سرگرم شوند. این کار باعث می‌شود وقتی کف شامپو روی صورتش قرار می‌گیرد، جنگ جهانی سوم شروع نشود! می‌توان با توجه به علاقه کودک‌تان به یک برنامه تلویزیونی، اسباب‌ بازی‌ های مرتبط با آن را برای حمام تهیه کنید، از جمله عروسک‌های سوت‌داری که روی آب شناور می‌شوند.

 

علاوه بر این ها، کف‌ درست‌ کردن، برای آن ها فقط جنبه پاکیزگی ندارد و می‌تواند تبدیل به نوعی بازی و تفریح نیز شود، تفریحی که می‌تواند حتی به تقویت عضلات و ساز و کارهای حرکتی کودک کوچک‌تان کمک کند. حمام‌ کردن علاوه بر پاکیزگی می‌تواند جنبه تفریح و آموزشی نیز بیابد.

 

۴. به روز کردن وسایل حمام

همچنان که دخترم دوره گذار را از نوزادی به نوپایی طی می‌کرد، متوجه شدم ملزوماتی که برای حمام‌ کردنش استفاده می‌کردم، دیگر به کار نمی‌آیند. به عنوان نمونه، حوله کلاه‌دارش دیگر کوچک شده بود و با توجه به این‌که می‌توانست راه برود، باید از حوله‌ای استفاده می‌کردم تا مانع زمین‌خوردنش وقتی هنوز بدنش کاملا خشک نشده بود شود. از طرف دیگر، حوله خاص بزرگسالان هم، هرچند در اندازه‌های کوچک به کار نمی‌آمدند.

 

توجه کنید کودک نوپای شما دیگر یک جا بند نمی‌شود و در نظر بگیرید این هیولاهای کوچک وقتی با بدن خیس روی زمین خانه و مبل‌ها می‌دوند، چه فاجعه‌ای ممکن است رخ دهد. با توجه به شرایط جدید، باید از وسایل و ملزومات خاص کودکان نوپا استفاده کنید. حوله‌هایی نرم و مخملین و ترجیحا با تصاویر شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه کودک می‌تواند به ایجاد آرامش و مهار او در لحظه حساس خروج از حمام کمک کند.

 

۵. مراقبت‌ های بعد از حمام

من در شرایط آب‌ و هوایی خشکی زندگی می‌کنم، از این‌رو استفاده از لوسیون بعد از حمام، هم برای خودم و هم برای کودک نوپایم ضروری است. من شخصا از روغن نارگیل استفاده می‌کنم که از مراقبت از پوست نیمه خشک گرفته تا آرام‌کردن اگزمای کامل کارایی دارد. البته دوست دارم همراه آن، از لوسیون‌های حاوی عسل نیز بهره بگیرم که پوست را ملایم و آرام می‌کنند و نیز از روغن‌هایی حاوی اسطوخودوس با خواص بی‌بدیل‌شان.

 

یادتان باشد در چرب‌کردن بدن کودک نوپا و گریزپای‌تان هم باید ابتکار به خرج دهید تا این کار برایش تبدیل به برنامه‌ای مفرح و لازم شود. این گونه کودک در می‌یابد حمام‌کردن برنامه‌ای منحصر به شستشو و خشک‌شدن نیست و مراقبت‌هایی نیز باید بعد از آن صورت گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما