فوریه 18
بازدید : 1215
نظرات : بدون دیدگاه
تأثیر یوگا بر نوزاد

یوگا تاثیر بسزایی در سلامت کودکان دارد. یوگای کودکان در واقع نرمش دست و پای او به همراه آرامش است که این ورزش کودک در رشد و تعالی او تاثیر دارد. در حالت ایده آل، آهنگ در تمام تمرینات یوگای کودک استفاده می شود تا به شرکت نمودن کودک در تمرینات و جلب توجه او […]

یوگا تاثیر بسزایی در سلامت کودکان دارد. یوگای کودکان در واقع نرمش دست و پای او به همراه آرامش است که این ورزش کودک در رشد و تعالی او تاثیر دارد. در حالت ایده آل، آهنگ در تمام تمرینات یوگای کودک استفاده می شود تا به شرکت نمودن کودک در تمرینات و جلب توجه او کمک کند.

 

زمانی را انتخاب کنید که هر دویتان آرام هستید و هیچ چیز که حواس نوزاد را پرت کند، وجود ندارد. شاید قبل یا بعد از حمام، بعد از چرت زدن روزانه نوزاد یا یک ساعت بعد از تغذیه، زمان مناسبی باشد. این تمرینات برای نوزادانی مناسب هستند که بیش از ۱۲ هفته سن دارند و در چک آپ پزشک دارای هیچ گونه مشکلی نبودهاند؛ همچنین کنترل کامل روی سرشان دارند و هیچ گونه مشکل مربوط به لگن (مشکوک) و هیچ گونه مشکل بهداشتی، پزشکی یا فیزیکی ندارند.

 

  • باز و بسته کردن دست ها

یک حرکت فعال یوگا برای باز کردن ناحیه سینه که به نوزادتان اجازه میدهد به اکتشاف دست و بازو و حرکات آن ها بپردازد، برای شروع لازم است:

یک زیرانداز روی زمین پهن کنید و کودک خود را به پشت روی زمین قرار دهید. به چشمان نوزاد نگاه کرده و به آرامی دست او را نگه دارید و آن ها را به سمت مرکز قفسه سینه نوزاد بیاورید. سپس، با استفاده از آهنگ باز و بسته، اقدامات زیر را دنبال کنید:

۱. به آرامی دست ها را به سمت طرفین باز کرده و سپس آن ها را دوباره به سمت مرکز قفسه سینه آورده و ببندید.
۲. آن ها را باز و بسته کنید؛ حرکت بالا را تکرار کنید.
۳. حالا کمی کف بزن، کف بزن، کف بزن؛ دست نوزاد را به آرامی با هر بار بسته شدن به هم بزنید.
۴. آن ها را باز و بسته کنید؛ حرکت بالا را تکرار کنید.
۵. حالا به بینی ات دست بزن، دست بزن، دست بزن؛ به آرامی با دست خود نوزاد بینی اش را لمس کنید.

 

ماساژ کودک، مهارت‌های والدین در امر مراقبت از نوزاد را افزایش داده و تقویت می‌کند و سبب اعتباربخشی نقش والدین می‌شود.  استرس پدر و مادارن سبب کاهش میزان برقراری ارتباط با نوزاد می‌شود. ماساژ نوزاد به ترشح هورمون پرولاکتین از هیپوفیز مادر و ترشح شیر کمک می‌کند و سبب پرورش و ارتقای حس مادرانه می‌شود.

 

ماساژ موجب دلبستگی بیشتر و محکم‌تر بین والدین و فرزند می‌شود و این ناشی از تعامل و صمیمیتی است که بین والدین و فرزند به وجود می‌آید. این امر با تقویت عضلات اطراف دهان و تحریک سیستم گوارشی و از طرفی تحریک اشتها، وزن‌گیری را سرعت می‌بخشد. ماساژ از طریق تحریک پوست، سیستم عصبی نوزاد را تحریک و میلین‌دار شدن اعصاب را تسریع می‌کند و تکامل سیستم عصبی را افزایش می‌دهد. از طرفی با تحریک و ترشح اندروفین‌ها در مغز سبب ایجاد آرامش در نوزاد می‌شود.

 

ماساژ نوزادان میزان تنفس را کمتر و عمیق‌تر می‌کند و سبب تهویه موثرتر و روان شدن ترشحات موکوسی می شود و به خروج ترشحات کمک می‌کند. ماساژ سبب ارتقای عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود. ماساژ سبب خواب عمیق و طولانی در نوزاد می‌شود و خلق و خوی او را در بیداری بهبود می‌بخشد. نوزادانی که ماساژ را دریافت می‌کنند قادرند بهتر با استرس‌های وارد شده کنار بیایند و اثرات آن را کاهش دهند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما