تنبیه بدنی کودک

به گزارش کارگروه تربیتی فرزند پرتال:به چه کسی خدمت می کنید؟ آیا واقعاً می خواهید قدرت خود را نشان دهید؟ می خواهید نشان دهید شما بزرگتر و قوی تر هستید؟ تنبیه دائمی بچه ها به آنها یاد می دهد همیشه از شما بترسند و بدتر از همه خودشان هم با عصبانیت دیگران را کتک بزنند. […]

به گزارش کارگروه تربیتی فرزند پرتال:به چه کسی خدمت می کنید؟ آیا واقعاً می خواهید قدرت خود را نشان دهید؟ می خواهید نشان دهید شما بزرگتر و قوی تر هستید؟ تنبیه دائمی بچه ها به آنها یاد می دهد همیشه از شما بترسند و بدتر از همه خودشان هم با عصبانیت دیگران را کتک بزنند. اگر برای بچه ها به اندازه خودتان ارزش قائل هستید، تنبیه بدنی را کنار بگذارید.

آیا با تنبیه بدنی می خواهید کودک تغییر کند یا فقط می خواهید درد بکشد؟ کتک زدن اگر استمرار یابد هیچ تغییری به وجود نمی آورد. کودکی که مرتب کتک می خورد بیشتر نافرمانی می کند. هر چه بیشتر کودک را تنبیه کنید او بیشتر مصمم می شود که با شما مخالفت کرده و نشان دهد از شما نمی ترسد. بدون تنبیه بدنی هم می توان به کودک آموخت تا احساس مسوؤلیت و انضباط کند. والدینی که همیشه به فرزندان خود سیلی می زنند، اگر این کار نتیچه مثبت دارد پس چرا رفتارهای کودک اصلاح نمی شود؟ والدینی که به کودکان خود سیلی می زنند این کار را به دلیل عطش و عصبانیت خود برای نشان دادن قدرتشان انجام می دهند. اگر والدین به راستی در پی آن هستند که مناسب ترین روش را به فرزند خود ارائه کند. اگر والدین  واقعاً به دنبال اصلاح رفتار کودک هستند، پس چرا با هم خوشبخت نیستند؟ چرا به آنها عشق  نمی ورزند؟ رفتاری که توسط تنبیه بدنی کنترل شود اغلب کودکی پرخاشگر به بار می آورد که عملکرد کودک بر اساس بی اعتمادی نسبت به پدر و مادر است. تنبیه بدنی باعث ایجاد فاصله بین والدین و کودک می شود. فرزندانی که والدین خود را به عنوان تنبیه کننده می نگرند، بیشتر از پدر ومادر خود دوری می کنند از آنها می ترسند ودر نهایت به سمت انحرافات جنسی،مواد مخدر و بزهکاری ممکن است کشیده شود.تنبیه بدنی اجازه نمی دهد کودک احساس خوبی داشته باشد به خصوص زمانی که تنبیه با پرخاشگری و بدون احترام به احساسات کودک انجام شود. اگر به زندان ها بروید، اکثر آنهایی که به علت خشونت و پرخاشگری در زندان هستند در کودکی به شدت تنبیه بدنی می شدند. بنابراین در تربیت فرزندان نه سخت گیری کنید، نه سهل انگاری کنید. برای دعوت کودکان به همکاری بهتر است به میزان کافی و در حر تعادل به فرزندتان اختیار و قدرت بدهید. یک روز شخصی به امام علی (ع) از فرزند خود شکایت کرد. حضرت فرمود: فرزندت نزن اما برای اصلاح رفتارش با او قهر کن ولی مواظب باش قهرت طولانی نشود و زود با او آشتی کن. برخی  از پدر و مادران وقتی کودک کار اشتباهی مرتکب می شوند، او را در خانه حبس می کنند.بسیاری از والدین تصور درستی از مفهوم انضباط و تنبیه ندارند. بعضی ها به کتک زدن، سیلی زدن و گوش بچه ها را کشیدن متوسل می شوند. همه این روش ها باعث دل زدگی و لجبازی فرزندتان می شود. کودک را نباید برای انجام کاری مجبور ساخت.                                                                                                                                         (( روزی مرد جوان در حال قدم زدن با پسرش در جنگل بود که به یک لاک پشت کوچک رسیدند. پسر با خوشحالی لاک پشت را از زمین برداشت تا از نزدیک آن را ببیند. لاک پشت فوراً سرش را از ترس داخل لاکش فرو برد و هر کاری کرد نتوانست سر لاک پشت را از لاکش بیرون بیاورد. بالاخره کاری کرد که لاک پشت سرش را بیرون آورد. پدرش گفت: پسرم اذیتش نکن. نباید جانور را مجبور به کاری کنی که دلش نمی خواهد. لاک پشت را به خانه شان بردند و پدر آن را نزدیک بخاری قرار داد. در عرض چند دقیقه لاک پشت سرش را ازلاکش بیرون آورد و به آهستگی به سمت پسر حرکت کرد. پدرش گفت: هیچ وقت دیگران را مجبور به انجام کاری نکن. فقط با مهربانی چیزی را گوشزد کن و مطمئن باشد که پاسخ مثبتی از آنان دریافت می کنی.))

تنبیه بدنی به هیچ عنوان مورد مورد تأیید روان شناسان نیست.

از عواملی که در تربیت مؤثر است، جدیّت و قاطعیت است. بهترین نوع تنبیه، منع کردن از تشویق است. مثلاً به کودک بگویید اگر به این اشتباهت ادامه بدهی امروز از تماشای تلویزیون یا بازی کامپیوتری خبری نیست. بیشتر اوقات تنبیه والدین لفظی است. به عنوان مثال به کودک با داد و فریاد می گویند: خاک بر سرت، خیلی بیشعوری.)) این هم نوعی تنبیه مخرب است

سعی کنید احساس بد کودک را برطرف کنید:

وقتی کودک کار اشتباهی انجام می دهد احساس بدی دارد. سعی کنید این احساس بد را برطرف کنید. برای مثال: کودک سه ساله برای رسیدن به یک لیوان از صندلی بالا می رود و لیوان شیر را می گیرد که ناگهان لیوان از دستش به زمین می افتد. کودک در این لحظه احساس بدی دارد. مادرش او را از صندلی پایین می گذارد و به خاطر ریختن شیر، او سرزنش و تنبیه  کرده و می گوید: خاک بر سرت، بی عرضه، باز هم لیوان شیر را ریختی؟ تا کی باید زمین را بشورم؟ این احساس بد، مدام در کودک تقویت می شود. پس مهم ترین کار پدر و مادر هنگامی که کودک لیوان شیر را بر زمین می ریزد این است که با آموزش ها احساس بد را برطرف کنند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما