سپتامبر 6
بازدید : 1601
نظرات : بدون دیدگاه
نمایش؛ ابزار شکوفایی خلاقیت کودک

کاربرد اصلی این نمایش آن است که معلمان و مربیان در مقاطع مختلف آموزشی می‌توانند با بهره گیری از آن مفاهیم را به کودکان آموخته و حتی آن را منتقل بسازند. مهارت‌هایی چون ریاضی، علوم و زبان که برای دانش آموزان در ابتدا بسیار دشوار است، از طریق هنر نمایش می‌تواند به آسانی برای فرد […]

کاربرد اصلی این نمایش آن است که معلمان و مربیان در مقاطع مختلف آموزشی می‌توانند با بهره گیری از آن مفاهیم را به کودکان آموخته و حتی آن را منتقل بسازند. مهارت‌هایی چون ریاضی، علوم و زبان که برای دانش آموزان در ابتدا بسیار دشوار است، از طریق هنر نمایش می‌تواند به آسانی برای فرد در حال آموزش صورت بگیرد. کاربرد دیگر نمایش خلاق، ایجاد مشارکت و بالابردن فعالیت گروهی است که بهترین شیوه آموزش است. با ایجاد مشارکت، روحیه جمعی تقویت شده و زیست اجتماعی مناسب تری به وجود می‌آید. در گفتمان نمایش خلاق مهم نیست هر کس چه اندیشه ای دارد. مهم آن است که اندیشه خود را به مشارکت می‌گذارند و نسبت به آن توافق گروهی می‌یابند. این امر باعث می‌شود افکار و عقاید افراد شنیده بشود و به مرحله عمل برسد.

 

ابزار اجرای نمایش خلاق

نمایش خلاق نیاز به وسیله خاصی ندارد و با کمترین هزینه می‌تواند تولید بشود. برای نمونه می‌تواند از طریق داستان‌ها، قصه‌ها و افسانه‌های قدیمی باشد و با تغییر محتوای آن و به روزکردن، یک اثر نمایشی شکل بگیرد. از منبع درسی و حتی مسائل روزمره، مطالب روزنامه‌ها، نوارهای آموزشی و موسیقایی و از این قبیل می‌توان استفاده کرد.

 

مهارت‌هایی که کودک در نمایش خلاق کسب می‌کند

در نمایش خلاق، ابتدا توانایی درونی کودک افزوده می‌شود. او یاد می‌گیرد آواز بخواند، مشارکت بکند، فعالیت جسمانی داشته باشد. همچنین باعث می‌شود در مورد خود و تفکراتش صحبت بکند: مهارت نوشتن او بیشتر شده و می‌تواند بهتر بخواند و در مورد عواطف و احساسات خود به راحتی گفت وگو بکند و در گروه مسوولیتی را بر عهده بگیرد.

 

نتیجه نهایی

در انتها این نتیجه به دست می‌آید که نمایش خلاق، هنری است که سعی در ایجاد شیوه نوینی از آموزش دارد. به کودکان اجازه تفریح و لذت بردن از هنر می‌دهد تا اینکه جنبه رقابت را پررنگ بکند. نمایش خلاق سرعت عمل و مشارکت کودک را افزایش می‌دهد و آن را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل می‌کند اما باید در نظر داشت در این شیوه آموزشی هیچگاه کودک نباید مجبور به انجام کاری بشود، بلکه باید به مرور زمان او را با خود همسو ساخت. امید است با ایجاد نمایش خلاق، آینده زیباتری برای کودکان مان رقم بزنیم و انسان‌های بهتری را به جامعه فردا تحویل بدهیم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما