مارس 1
بازدید : 1774
نظرات : بدون دیدگاه
پاداش به ازای رفتارهای خوب

یکی از مسائلی که اکثر خانواده‌ها در رابطه با کودکان خود با آن مواجه هستند چگونگی تشویق کردن کودکان به کارهای خوب و پسندیده است. این‌که والدین در زمان انجام یک کار پسندیده از جانب کودکشان چه رفتاری از خود نشان دهند که انگیزه وی برای انجام دوباره را در پی داشته باشد. برخی خانواده‌ها […]

یکی از مسائلی که اکثر خانواده‌ها در رابطه با کودکان خود با آن مواجه هستند چگونگی تشویق کردن کودکان به کارهای خوب و پسندیده است. این‌که والدین در زمان انجام یک کار پسندیده از جانب کودکشان چه رفتاری از خود نشان دهند که انگیزه وی برای انجام دوباره را در پی داشته باشد. برخی خانواده‌ها برای تشویق فرزند خود به‌کار خوب به وی هدیه‌ای شامل پول و یا اسباب‌بازی و یا حتی یک شکلات یا آبنبات می‌دهند اما سؤال این‌جاست که آیا در این زمینه تشویق تا چه میزان می‌تواند مؤثر باشد.

 

خانواده‌هایی هم هستند که برای برحذر داشتن کوکان خود از انجام کارهای بد یا شیطنت به آن‌ها هدیه می‌دهند، ترسی که در این مورد وجود دارد این است که کودک نسبت به دریافت جایزه بعد از هر کار خوب و یا دوری از هر کار بد منتظر دریافت هدیه و جایزه بماند و به‌ نوعی یک رفتار شرطی در او به‌جود آید.

 

با وجودی‌که یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، استفاده از سیستم جایزه دادن است اما باید توجه داشت این روش در کودکان دو سال به بالا بیشتر نتیجه می‌دهد. البته والدین باید راجع به رفتار خوب و خوشایند و برعکس رفتار ناخوشایند برای کودک توضیح دهند و در مورد جایزه‌اش نیز به او بگویید.

 

البته باید توجه داشت هیچ‌ قانون کلی برای کودک خوب بودن وجود ندارد؛ اما برای آن‌که یک کودک سالم و شاد را تربیت کنید لازم است عشق و علاقه خود را به او نشان دهید. به حرف‌های کودک‌تان گوش دهید. به او احساس امنیت بدهید. او را تشویق کنید. رفتارهای نامناسب او را مورد انتقاد قرار دهید، نه خود او را. صبور و شکیبا باشید. برای کودک‌تان وقت کافی بگذارید.

 

تشویق باید بلافاصله بعداز انجام رفتار خوب صورت گیرد. تشویق در شروع یک رفتار خوب مثلاً به موقع خوابیدن به صورت مکرر و برای ایجاد انگیزه بیشتر انجام میشود و برای جلوگیری از وابسته شدن کودک به این پاداش ها وقتی رفتار ثبات پیدا کرد به تدریج این تشویق ها را کم کرده و به صورت گاهگاهی ارائه می شوند.

 

سعی کنیم فعالیت ها و علایق کودک را به خاطر بسپاریم. مثلاً: خرید یک شی، یا بردن به پارک و… از خود کودک سوال کنیم که دوست دارد برای او چه جایزه ای در نظرگرفته شود. چند فعالیت را در نظر بگیریم و از کودک بخواهیم یکی را انتخاب کند. این موارد می تواند به شما کمک کند تا در زمان تشویق کودک، تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع آن راحت تر و سریع تر باشد.

 

سعی کنید امتیازاتی را که به کودک خود می‌دهید به رفتار خوب مرتبط کنید. اما در این خصوص دقت کنید. سعی نکنید برای هر کار کوچک کودک خود در باغ سبز نشان بدهید. چنین کاری، ایده غلطی به آن ها خواهد داد و نسبت به تلاش برای رسیدن به هدف نگرش نادرستی پیدا خواهند کرد.

 

اجازه بدهید بعضی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده به طور معمول صورت گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که از کودکان خود نمی‌خواهید که فکر کنند که هربار رفتار خوبی از آن ها سرزد، شما مجبورید پاداش به آن ها بدهید. کودکان نیاز به فهمیدن این موضوع دارند که رفتار خوب، اهمیت دارد چرا که انجام چنین کاری، یک رفتار پسندیده است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما