اکتبر 18
بازدید : 843
نظرات : بدون دیدگاه
معادله ی سلامت عالی که والدین باید بدانند

به گزارش کار گروه تربیتی فرزند پرتال : مهمترین مشکلی که بر جوانان امروز تاثیر گذار است بی فعالیتی و عدم فعالیت فیزیکی آنان است. این مسئله وخیم تر می شود با “زمان تکنولوژی” که کودکان صرف می کنند. در جامعه ی امروز، فرزندان در معرض رسانه های تصویری و اطلاعاتی بیشتری هستند که رفتارهای […]

به گزارش کار گروه تربیتی فرزند پرتال : مهمترین مشکلی که بر جوانان امروز تاثیر گذار است بی فعالیتی و عدم فعالیت فیزیکی آنان است. این مسئله وخیم تر می شود با “زمان تکنولوژی” که کودکان صرف می کنند.

در جامعه ی امروز، فرزندان در معرض رسانه های تصویری و اطلاعاتی بیشتری هستند که رفتارهای منفی را عرضه می کنند. بازیهای کامپیوتری که خشونت را به تصویر می کشند امروزه از همیشه همه گیرتر و شایع تر هستند. فیلمهایی با محتوای جنسی خواه به طور ضمنی یا صراحتا در سراسر دنیا فراگیر و بی حد و حصر هستند.

صرف زمان بیشتر در مقابل کامپیوتر و شبکه های اجتماعی یا “چت کردن” با یک دوست برای بیشتر جوانان امروزی خیلی عادی تر و معمول تر است تا اینکه خودشان را درگیر فعالیت فیزیکی کنند تا روی فرم بمانند.

من برنامه سلامتی فوق العاده ای را برای جوانان امروز تهیه کرده ام که همه ی جنبه های سلامتی شخص منجمله فیزیکی، ذهنی، سلامت اجتماعی را دربر می گیرد. این معادله ی “سلامت” چهار بخش دارد.

سلامت عالی= تغذیه خوب+ ورزش خوب+ خواب خوب+تفکر خوب

  1. تغذیه خوب
  • به عنوان یک اصل همیشه غذاهای سالم در خانه داشته باشید. آنچه به آسانی در دسترس قرار می گیرد مصرف می شود.
  • انتخابهایی برای فرزندتان تدارک ببینید تا در انتخاب غذای سالم و خوشمزه مشارکت داشته باشد.
  • بچه ها باید هر روز صبحانه بخورند. صبحانه مسلما مهمترین وعده ی غذایی در طول روز است!
  • خودتان را به خوردن سالم عادت دهید. قانون اصلی این است که هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی تمام مواد مغذی و مورد نیاز را مدنظر قرار دهید.
  • هر بچه باید روزی 6 تا 8 لیوان آب بخورد.
  1. ورزش خوب
  • زمان کار با وسایل الکتریکی را محدود کنید و زمانی را برای فعالیتهای فیزیکی روزانه در نظر بگیرید.
  • اگر فرزندتان علاقه ای به ورزش ندارد می توانید از فعالیتهای سلامتی دیگری استفاده کنید تا ضربان قلب او را به نوسان درآورید. فقط روی ورزش تمرکز نکنید به فعالیتهای فیزیکی دیگر فکر کنید.
  • از فرزندتان بخواهید تا در خانه هم فعالیتهایی را به عهده بگیرد اینگونه او را به فعالیت وا می دارید.
  • با فرزندتان در فعالیتها همگام شوید. فعالیتهای خانوادگی انجام دهید تا اینگه همه با هم بیشتر فعالیت کنید و تحرک بیشتری داشته باشید.
  • اگر بچه ای با وزنش دچار مشکل است، او را تشویق کنید، فعالیتها را برای او جالب و مفرح کنید و هرچقدر عاشقش هستید او را بیشتر تقویت کنید.
  1. خواب خوب
  • برای کودکان کوچکتر، هرشب قبل از خواب کتاب بخوانید. کتاب خواندن نه تنها برای آموزش وی مفید است، بلکه یک برنامه ی روتین می شود که به کودک فرصت آرام و ریلکس شدن می دهد.
  • برای خواب قوانینی وضع کنید و بدانها پایبند باشید. فرزندتان باید هر شب سر یک ساعت مشخص به رختخواب برود. ثبات و انسجام از خیلی جهات به نفع فرزندتان است.
  • اجازه ندهید فرزندتان 2 تا 3 ساعت قبل خواب چیزی بخورد(مخصوصا خوراکی های حاوی کافیین). چون در الگوی خواب فرزندتان اختلال ایجاد می کند.
  • اجازه ندهید فرزندتان قبل از اینکه به رختخواب برود فعالیتهایی که انرژی بالایی دارند انجام دهد. برخلاف تصور عام این فعالیتها بچه را خسته نمی کند بلکه در اغلب مواقع در خواب بچه مشکل ایجاد می کند.
  • برای بچه های کوچکتر به هیچ وجه او را با چندین اسباب بازی در تخت خواب نگذارید. فقط اسباب بازی یا عروسک مورذ علاقه اش را اجازه دهید با خود به رختخواب ببرد. برای کودکان بزرگتر، خواندن کتاب می تواند خوشایند باشد و خواب بهتری داشته باشند. مهمتر از همه، اتاق را آرام و ساکت کنید، دما را متناسب کنید و رختخواب را مکانی راحت و خوب برای فرزندتان بسازید تا در آنجا خواب راحت و خوبی داشته باشد.
  1. تفکر خوب
  • مرتبا فرزندتان را در آغوش بگیرید و به او عمیقا محبت و ابراز علاقه کنید.
  • گروه همسالان فرزندتان را زیر نظر داشته باشید و کنترل کنید و او را به اخذ تصمیمات درست تشویق کنید.
  • فعالیتها و وظایفی را به عهده ی فرزندتان بگذارید که حس مسئولیت و رهبری وی را تقویت کند.
  • زمان استفاده از تلویزیون، موبایل، کامپیوتر را محدود کنید. در جامعه ی امروزه بیش از هر زمان دیگری، موضوعات بسیاری وجود دارد که بچه ها با آنها مواجه می شوند و در معرض آن قرار می گیرند(این موضوعات هم خوبند و هم بد).
  • سعی کنید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید و فرزندتان را به مهربانی، احترام، همیاری و کمک، با فکر و ملاحظه بودن و قابل اعتماد بودن تشویق و هدایت کنید. او را تشویق کنید که همه ی تلاشش را در زندگی بکند تا خوب زندگی کند و صرفا به دنبال داشتن بهترینها در زندگی اش نباشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما