توجه به بازی های فکری

گسترش فناوری و فضای مجازی و بازی های کامپیوتری پررنگ و لعاب و گاه ناسالم کودکان و نوجوانان را جذب خود کرده و والدین به دلایل مختلف اعم از مشغله های روزمره، شغل و کار، تلاش بیشتر برای رفاه خانواده و… اغلب کنترل و مدیریت مناسبی نسبت به نوع و نحوه اوقات فراغت فرزندان و […]

گسترش فناوری و فضای مجازی و بازی های کامپیوتری پررنگ و لعاب و گاه ناسالم کودکان و نوجوانان را جذب خود کرده و والدین به دلایل مختلف اعم از مشغله های روزمره، شغل و کار، تلاش بیشتر برای رفاه خانواده و… اغلب کنترل و مدیریت مناسبی نسبت به نوع و نحوه اوقات فراغت فرزندان و بازی هایی که انجام می دهند ندارند.

 

بازی های فکری جایگزین مناسبی برای بازی های کامپیوتری ناسالم است و موجب بروز خلاقیت، تخلیه هیجان، اجتماعی شدن، اعتماد به نفس، پیشرفت و رشد ذهنی کودک و نوجوان و خلاصه باعث تقویت هوش و افزایش یادگیری کودکان و نوجوانان می شود.

 

فاصله ای که در دوره کنونی بین اغلب والدین و فرزندان ایجاد شده به دلیل بازی نکردن پدر و مادر با کودکان و نوجوانانشان و عدم ارتباط گیری با آن ها است، چون والدین دیگر فرصت این گونه کارها را ندارند و کودکان را رها می کنند. در دهه اخیر زندگی ها متفاوت از گذشته و آپارتمانی شده و کودکان جز در محیط مدرسه به هم سن و سال های خود دسترسی زیادی ندارند و اغلب در خانه تنها و پدر و مادر نیز درگیر کار هستند که در نتیجه آن کودک باید با بازی های کامپیوتری خود را سرگرم کند.

 

کودکان و نوجوانان کنونی جامعه ما اغلب زیاد کودکی نمی کنند و زود پا به مراحل بعدی زندگی خود می گذارند که این پدیده خوبی نیست. بازی نقش بسیار با اهمیتی در شکل گیری شخصیت و ذهن کودکان دارد که باید والدین و آموزش و پرورش برای این مهم برنامه ریزی جدی تری انجام دهند و دراین بین بازی های فکری و ذهنی جایگزین بسیار مناسبی برای بازی های کامپیوتری بعضا ناسالم است، خصوصا اگر به صورت گروهی با هم سن و سالان و یا والدین انجام شود که در این صورت می تواند ابعاد زندگی اجتماعی را در خلال بازی کردن و لذت به کودکان منتقل کند.

 

بازی های فکری و حرکتی قانونمندی، لذت، شادمانی، تخلیه هیجان، تقویت تعادل، رشد ذهنی و افزایش قدرت فراگیری را به دانش آموزان هدیه می دهد. باید در نظام آموزشی خصوصا در مقطع ابتدایی به بازی های فکری در میان انتقال مفاهیم درسی توجه شود که این کار قطعا به افزایش قدرت یادگیری عمقی و مفهومی در دانش آموزان منجر خواهد شد.

 

مهارت های ذهنی و پرورش فکر دانش آموزان باید اولویت اصلی آموزش و پرورش در فرآیند یادگیری باشد. هر اندازه از بازی های فکری در مدارس برای آموزش استفاده شود به همان میزان علاقه دانش آموز نیز افزایش خواهد یافت، فاصله گرفتن از درس های تئوری باعث می شود که اعتماد به نفس، میزان ابتکار و استعداد دانش آموزان سنجیده شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما