از شیر گرفتن کودک با برنامه ای مناسب

میتوان گفت بریدن بند ناف و قطع اتصال و ارتباط مستقیم نوزاد با مادر، اولین تجربه از درک فضای ناامن روانی هر نوزادی محسوب می شود. به محض به دنیا آمدن نوزاد، اولین بحرانی را که فرد در دنیای جدید خود تجربه می کند ضربه تولد یا به تعبیر خودمان، بریدن بند ناف نوزاد است. […]

میتوان گفت بریدن بند ناف و قطع اتصال و ارتباط مستقیم نوزاد با مادر، اولین تجربه از درک فضای ناامن روانی هر نوزادی محسوب می شود. به محض به دنیا آمدن نوزاد، اولین بحرانی را که فرد در دنیای جدید خود تجربه می کند ضربه تولد یا به تعبیر خودمان، بریدن بند ناف نوزاد است.

 

اما برخی دیگر بر این باور هستند که تنها ضربۀ تولد باعث ایجاد بحران در نوزاد نمی شود، بلکه تغییرات رشدی کودک به ویژه تا قبل از ۳ سالگی می تواند ضربه روحی شدیدی را بر پیکره روان او وارد سازد.

 

در این میان اولین و شاید به نوعی مهم ترین بحرانی که هر کودکی تجربه ناخوشایند آن را دارد، از شیر گرفتن توسط مادرش است. شیر مادر نه تنها تغذیه کننده جسم بلکه منبع تغذیه روان کودک نیز به شمار می رود زیرا کودک تمام عواطف و احساسات خودش را در آغوش گرم مادر خود می جوید و تنها در آغوش پر مهر مادر، نوازشی دلنشین و آرامبخش را حس می کند.

 

بنابراین زمانی که مادر، اقدام به از شیر گرفتن فرزندش می کند، کودک مضطرب شده و نمی خواهد مأمن و پایگاه امن روانی خود یعنی سینه مادر را ترک کند. با خود فکر می کند با دور راندن او از شیر مادر، او محبت، نوازش و آغوش مهربان مادرش را نیز از دست خواهد داد.

 

ماه ۲۱ تا ۲۴ قمری زمان مناسب از شیر گرفتن بچه ها هست. نکته مهم این است که اگر این کار درست انجام نشود، باعث لکنت یا ناخن جویدن در کودکان می شود. ویژگی های برنامه مناسب برای از شیر گرفتن کودک:

 

۱) تدریجی بودن

به این دلیل که شیر خوردن تنها سیر شدن بچه نیست و در شیردادن ارتباط عاطفی زیادی بچه با مادر پیدا می کند و این شیر خوردن در واقع یک ارتباط عمیق است، باید توجه شود که بچه را آرام آرام از این محیط عاطفی جدا کنیم. اگر بچه را سریع و بلافاصله جدا کنیم، پرخاشگر و بداخلاق و… می شود. چون یک محیط عاطفی را به یک باره از او گرفته ایم.

 

۲) رعایت نکات مذهبی

(خوبه که این نکات مذهبی قبل از شیر گرفتن هم رعایت بشود.)

الف) در یک تاریخ مناسب دینی از شیر گرفتن را شروع کنیم. مثلا عید غدیر، تولد حضرت فاطمه زهرا (س).

ب) خواندن سوره یس و هدیه به روح حضرت علی اصغر (ع).

پ) در مکان مقدسی قراربگیریم و توسل کنیم. مثلا در قم هستید، به حرم حضرت معصومه (س) بروید و از ایشان کمک بخواهید.

ت) در حین گرفتن شیر، بخشی از قرآن را تلاوت کنید.

ث) نقش پدر در این زمان پررنگ تر می شود. در این زمان بچه دارد ارتباط عاطفی اش را با آن محیط کمتر می کند. باید جایگزین برایش ایجاد کنیم.

ج) زمانی باشد که اصلا در سفر نباشیم.

چ) زمان آغاز از شیر گرفتن با سایر مسائل بچه همراه نباشد. مثلا این طور نباشد که همزمان کودک را هم از شیر بگیریم هم از پوشک و هم مکان خوابش را جدا کنیم. زیرا؛

 

والدین هر کودک با سه موضوع از شیر گرفتن، از پوشک گرفتن و جداخوابی کودک به ناچار برخورد خواهند کرد، ترتیب این سه موضوع به صورت زیر است:

۱) اول باید جدا بخوابد.
۲) از شیر گرفته شود.
۳) از پوشک گرفته شود.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما