مارس 15
بازدید : 1000
نظرات : بدون دیدگاه
نوجوان پرخواب

نوجوانان معروف هستند به این که شب ها دیر می خوابند و صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند. احتمال دارد نوجوان شما نیز این گونه باشد، اما این لزوما به این دلیل نیست که او تنبل یا لجباز است. این الگوی رفتاری در واقع دلیل فیزیکی دارد و راه هایی برای کمک به […]

نوجوانان معروف هستند به این که شب ها دیر می خوابند و صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند. احتمال دارد نوجوان شما نیز این گونه باشد، اما این لزوما به این دلیل نیست که او تنبل یا لجباز است. این الگوی رفتاری در واقع دلیل فیزیکی دارد و راه هایی برای کمک به تنظیم خواب نوجوان شما و تطابق آن با بقیه دنیا موجود است.

 

هر کس دارای یک ساعت درونی است که بر دمای بدن، دوره های خواب، اشتها و تغییرات هورمونی وی تاثیر می گذارد. فرآیندهای زیست شناختی و روان شناختی که تابع این ساعت درونی ۲۴ ساعته هستند، ریتم های سیرکادین نام دارند. این ریتم های سیرکادین قبل از بلوغ بیشتر تنظیم خواب طبیعی کودکان در حدود ساعت ۸ یا ۹ شب را انجام می دهند. با فرارسیدن بلوغ، تغییرات این ساعت، خواب نوجوان را تا ساعت ۱۱ شب یا دیرتر به تاخیر می اندازد. بیدار ماندن برای مطالعه یا فعالیت های اجتماعی می تواند ساعت درونی نوجوان را حتی بیشتر از این ها مختل کند.

 

  • خواب زیادی:

بیشتر نوجوانان به حدود ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا بتوانند هوشیاری لازم را در فعالیت های روزانه حفظ کنند. مشاغل نیمه وقت، تکالیف و فعالیت های مدرسه و دوستان اغلب بر خواب ترجیح دارند. در واقع بیش از ۲۵ درصد نوجوانان تنها ۵/۶ ساعت یا کمتر می خوابند. بی خوابی علاوه بر تحریک پذیری، عوارض دیگری نیز به دنبال دارد. خواب آلودگی در طول روز موجب کاهش تمرکز و یادگیری و خواب رفتن سر کلاس می شود. هم چنین نوسانات خلقی و مشکلات رفتاری را به وجود می آورد. نوجوانان خواب آلوده ای که رانندگی می کنند، در معرض خطر تصادفات مرگبار قرار دارند.

 

  • اقدامات جبرانی:

جبران بی خوابی در تعطیلات آخر هفته به نظر یک راه حل منطقی می رسد، اما چندان کمک کننده نیست. در واقع خوابیدن زیاد، می تواند ساعت درونی نوجوان را بیشتر مختل کند. به زور به رختخواب رفتن نیز گاهی نتیجه عکس می دهد وبه این معنی که ممکن است نوجوان زودتر به رختخواب رود، اما برای ساعت ها در بیداری دراز بکشد!

 

  • توصیه های مهم:

یک برنامه را به طور منظم پیاده کنید. نوجوان خود را به رفتن به بستر در ساعت خاص و بیدار شدن در ساعت خاص تشویق کنید. این کار را هر روز حتی در روزهای آخر هفته ادامه دهید. فعالیت های فوق برنامه را اولویت بندی کرده و فعالیت های اجتماعی آخر شب را محدود کنید. به نوجوان خود اجازه چرت زدن های طولانی در طول روز را ندهید. اگر نوجوانتان خواب آلوده است، یک چرت نیم ساعته پس از بازگشت از مدرسه، می تواند او را سرحال کند، اما خوابیدن بیشتر از آن تنها می تواند خواب شبانه او را مختل کند.

 

مصرف کافئین را محدود کنید. یک فنجان کافئین به بیدار ماندن نوجوانتان در سر کلاس کمک می کند اما مصرف بیش از حد آن می تواند خواب شب را مختل کند. یک برنامه خواب منظم را تدارک ببینید. نوجوانتان را تشویق کنید که پیش از خواب دوش آب گرم بگیرد، کتاب بخواند یا از سایر روش های آرام بخش استفاده کند.

 

از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، انجام بازی های ویدیویی، صحبت با تلفن و استفاده از اینترنت حداقل نیم ساعت پیش از خواب خودداری کند. صدای تلویزیون و سایر سروصداها را که خواب نوجوان را مختل می کنند، به حداقل برسانید. به آرامی پیش بروید.

 

به نوجوانان اجازه دهید برای چند شبی در ساعت همیشگی خود به خواب رود اما ساعت بیدار شدن وی را زمان خاصی تعیین کنید. سپس به تدریج، هر شب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ساعت خواب را جلو بکشید تا به زمان مطلوب برسید. استفاده از قرص های خواب آور و سایر داروها به طور عموم برای نوجوانان توصیه نمی شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما