آوریل 8
بازدید : 1346
عکس : نیما نجف زاده - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
کلاس‌ تربیت‌ در راستای کلاس درس

در شرایط فعلی مربی امور تربیتی‌ صرف نظر از ساعاتی که می‌تواند در کلاس حاضر شده و تعلیمات دینی‌ تدریس کند برای انجام وظایف دیگر خود از کلاس درس‌ و کتاب‌ ویژه‌ای‌ بهره‌مند نیست و به طور رسمی فرصت‌ دیگری برای گفت و شنود با دانش‌ آموز نـدارد بنابراین اصلی‌ترین وظیفه‌ او ایجاد موقعیت‌های فوق […]

در شرایط فعلی مربی امور تربیتی‌ صرف نظر از ساعاتی که می‌تواند در کلاس حاضر شده و تعلیمات دینی‌ تدریس کند برای انجام وظایف دیگر خود از کلاس درس‌ و کتاب‌ ویژه‌ای‌ بهره‌مند نیست و به طور رسمی فرصت‌ دیگری برای گفت و شنود با دانش‌ آموز نـدارد بنابراین اصلی‌ترین وظیفه‌ او ایجاد موقعیت‌های فوق برنامه و تنوع‌ دادن به آن هاست مربی باید در عمل‌‌ به‌ این کلام زیبا و حکیمانه شهید باهنر که فرمود: «مدرسه تعطیل‌ می‌شود تربیت تعطیل نمی‌شود.» پای‌بند و مـعتقد بـاشد و با برخورداری از چنین بینشی با ابتکار و نوآوری دانش‌ آموزان را بمیدان‌ حرکت‌ و سازندگی‌ بکشاند.

 

کلاس درس برای ساختن‌ شخصیت و تربیت دانش‌آموز لازم‌ است ولی کافی نیست مربی برای‌ دانش‌آموزان فراتر از محیط کـلاس‌ درس بـا استفاده از امکانات موجود و تلفیق آن ها ‌«کلاس‌ تربیت‌» دایر کند و منظور از کلاس‌ تربیت‌ فقط‌ وعظ و سخنرانی و نصیحت نیست.

 

زیرا این گونه برخوردهای مستقیم ممکن‌ است گاهی آثار منفی هم بـبار آورد بـلکه هـدف، قرار دادن‌ دانش‌آموز‌ در‌ صحنه‌ها و شـرایطی اسـت کـه به‌ استعدادها و زمینه‌های رشد‌ خود‌ واقف شود و با دریافت پیام‌های‌ تربیتی غیرمستقیم کمبودهای خود را جبران کند و به ارزش‌ها و منش‌های‌ والا روی آورد و بدون‌ اکـراه‌ حـقایق‌ را بـپذیرد این موقعیت‌ها و صحنه‌ها همان فعالیت‌های فوق برنامه اسـت‌‌ کـه در حقیقت برای مربی امور تربیتی اصل برنامه قلمداد می‌شود.

 

خداوند در آیه ۵۰ سوره مبارکه طه می‌فرماید: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ؛ موسی پاسخ داد که خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت وجود خاص خودش بخشیده و سپس (به راه کمالش) هدایت کرده است.»

 

این نکته باید مد نظر متربیان نیز قرار گیرد که هر فردی دارای اخلاق و خصوصیات مخصوص به خود است و شیوه‌های تربیتی باید از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مربی باید با متربی زندگی کند تا بتواند آموزه‌های مدنظر خود را به وی منتقل و در وجود او نهادینه کند. با حرف و دستور نمی‌توان دست به تربیت افراد زد، لازمه تربیت، شکل گیری ارتباط مستمر و صمیمی بین مربی و دانش‌آموز است تا پس از ایجاد صمیمیت حرف معلم بردل دانش‌آموز بنشیند.

 

اولین نهاد برای تعلیم و تربیت رسمی خانواده محسوب می‌شود، آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت رسمی است و این امر نیز صرفا نباید به مربی تربیتی محدود شود، بلکه تمام افراد و اجزاء در مدرسه باید در راستای تربیت دانش‌آموزان گام بردارند و معاون پرورشی در این زمینه حمایت و پشتیبانی را بر عهده گیرد.

 

مربیان امور تربیتی همچون پرچمداران انقلاب هستند که وظیفه اشاعه آموزه‌های انقلابی را در مدارس به عهده دارند. مدیرانی که امروز در نظام مسئولیتی را بر عهده دارند افتخارشان این است که فعالیت خود را از آموزش و پرورش و به ویژه با سمت مربی پرورشی آغاز کردند. با ورود معلمان انقلابی و آموزش دیده به تدریج بار امور تربیتی توزیع شد و بر دوش سایر معلمان نیز قرار گرفت و آنان نیز به عرصه تربیت روی آوردند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما