آوریل 8
بازدید : 2456
نظرات : بدون دیدگاه
کودک، تکرار آینه وار پدر و مادر

کودکان آینه‏ وار رفتارهای والدین و بزرگترها را تقلید می‏ کنند. چشمان کوچکی هستند که شب و روز شما را نگاه می کنند. گوش های کوچکی هستند که هرچه می گویید، زود می شنوند. دستان کوچکی هستند که مشتاقند هر آنچه انجام می دهید، انجام دهند و کودک در رویای روزی است که مثل شما […]

کودکان آینه‏ وار رفتارهای والدین و بزرگترها را تقلید می‏ کنند. چشمان کوچکی هستند که شب و روز شما را نگاه می کنند. گوش های کوچکی هستند که هرچه می گویید، زود می شنوند. دستان کوچکی هستند که مشتاقند هر آنچه انجام می دهید، انجام دهند و کودک در رویای روزی است که مثل شما شود.

 

شما الگوی دوست کوچک ما هستید و از همه ی دانایان، دانا ترید. در ذهن کوچکش، اصلا به شما مظنون نیست، هر آنچه را بگویید و انجام دهید، باور می کند، او مثل شما حرف می زند و کار می کند و وقتی بزرگ شد، درست مثل شما خواهد بود.
دوست کوچک ساده لوحی ست که فکر می کند همیشه حق با شماست. با چشمانی همیشه باز، شبانه روز نظاره گر شماست و شما هرروز با کارهای خود برای او سرمشقی به جا می گذارید، برای پسر کوچکی که منتظر است در آینده همانند شما شود.

 

مواظب رفتارشان باشید. استعداد تقلید در کودکان خیلی زیاد است. آن ها همانند مهارت های شناختی استعداد تقلید کردنشان نیز پیشرفت می کند. کودکان در این سن درست مانند رایانه هر چیزی را که یاد بگیرند بر زبان می آورند و یا انجام می دهند.

 

حافظه بیشتر کودکان خالص و پاک است. آن ها در سن ۱۴ ماهگی قادر هستند که کلمات و اعمالی را که هفته ها و یا ماه ها بیش دیده و شنیده اند را انجام دهند. هنگامی که فرزندتان در سن تقلید کردن و کپی برداری از رفتار شما است.

 

سعی کنید بهترین الگوی رفتاری برای او باشید. یک روز در ماشین متوجه شدم که فراموش کردم چیزی را بیاورم و زیر لب غرغر کردم. درست یک لحظه بعد صدایی از عقب ماشین شنیدم که دقیقاً کلمات مرا بر زبان آورد… با همان لحنو صوتی که من گفته بودم. وقتی کودکان شروع به حرف زدن می کنند. در حقیقت آن صداها،‌ کلمات و واژه هایی را که قبلاً چندین بار شنیده اند،‌ می گویند.

 

اگر می خواهید فرزندتان مودب باشد و همیشه بگوید لطفاً ‌و «متشکرم.» باید مواظب رفتارتان باشید و از این کلمات به طور مستمر در مکالمات روزمره خود استفاده کنید. مطمئن باشید فرزندتان شاهد کلیه اعمال شما در موقع مهربانی،‌ عصبانیت و ناراحتی می باشد و وقتی که او رفتار خوبی از خود نشان داد. حتماً از او تعریف کنید و او را به تکرار آن تشویق کنید.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما