آوریل 17
بازدید : 1653
نظرات : بدون دیدگاه
سختگیری والدین در امور مذهبی

در مورد نماز یا حجاب سخت گیری یا تذکرهای مکرر نداشته باشید که نتیجه عکس می دهد. خودتان دایما نماز اول وقت و با توجه اقامه کنید. با افراد اهل نماز و حجاب مؤانست و رفت و آمد داشته باشید. خصوصا دوستانش خیلی مهم هستند. در مورد خدا و نعمتهای الهی در منزل مطالعه و گفتگو […]

در مورد نماز یا حجاب سخت گیری یا تذکرهای مکرر نداشته باشید که نتیجه عکس می دهد. خودتان دایما نماز اول وقت و با توجه اقامه کنید. با افراد اهل نماز و حجاب مؤانست و رفت و آمد داشته باشید. خصوصا دوستانش خیلی مهم هستند. در مورد خدا و نعمتهای الهی در منزل مطالعه و گفتگو کنید. گاهی با تمرین «محرومیت» بیشتر به قدر و قیمت نعمت های خدا توجه کنید.

 

مثلا یک ساعت چشمانتان را ببندید و در منزل با چشمان بسته به اموراتتان بپردازید تا قدر نعمت بینایی رو بدانید. و سپس برای شکر نعمت اقدام کنید و اموری از این دست که به عمق بخشی به اندیشه دینی کمک می کند.

 

بعد ببینید آیا این کارها تاثیری بر نماز و حجاب فرزندتان داره یا خیر؟

تکرار و پیگیری مکرر والدین نسبت به عبادات فرزند اگر اصولی و محبت آمیز نباشد اولا بچه ها را از عبادت زده می کند. دوما رابطه والدین با فرزند را خدشه دار می کند. و سوما بچه ها از روی ریا و تظاهر به انجام عبادت می پردازند تا از شر تکرارهای والدین خلاص بشوند و این خیلی خطرناک تر از انجام ندادن تکلیف است.

 

حجاب و پوشش اسلامی ازجمله دستورات الهی است که شامل این اصل کلی می‌شود. خدای متعال امر به حجاب و داشتن پوشش کرده اما نکته‌ی درخور توجه این است که چگونه و به چه شیوه‌ای باید آن را به فرزندان خود آموزش دهیم؟ با خشونت و سخت‌گیری شدید یا با رأفت و مهربانی؟

 

از عمده مسائلی که امروزه در جامعۀ ما دیده می شود، مسأله دین گریزی، است. چه عواملی باعث می شود افراد نسبت به دین فاصله بگیرند؟
۱. شناخت کم
۲. برداشت غلط یا سطحی از دین
۳. احساس مانعیت و محدود بودن دین
۴. فقدان یا عدم دسترسی به الگوهای مناسب
۵. برخورد تند و سرزنش های افراطی
۶. عدم ارضای نیازها

برای تربیت دختران نسبت به رعایت پوشش اسلامی باید آن ها را از کودکی و به کمک شیوۀ صحیح عاطفی و توجیه منطقی با حجاب آشنا کرد، بدون آنکه اطلاعات و نگرش‌های غلط اجتماعی را به آن ها منتقل کنیم، زیرا نه تنها تهدید، خشونت و سرزنش در سنین بالاتر چاره‌ساز نیست بلکه به گریز و دوری از اسلام و سایر قوانین اسلامی نیز منجر خواهد شد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما