شکستن قلب کودک

تنبیه بدنی و کمبود محبت از سوی والدین در سال‌های نخست زندگی تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی فرد در آینده می‌گذارد. یک رابطه بیولوژیکی قوی بین تجربیات ناخوشایند سال‌های نخست زندگی کودک با بروز مشکلات حاد جسمی و روحی در آینده شده‌اند. تأثیر تنبیه بدنی و کمبود توجه از سوی والدین می تواند […]

تنبیه بدنی و کمبود محبت از سوی والدین در سال‌های نخست زندگی تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی فرد در آینده می‌گذارد. یک رابطه بیولوژیکی قوی بین تجربیات ناخوشایند سال‌های نخست زندگی کودک با بروز مشکلات حاد جسمی و روحی در آینده شده‌اند. تأثیر تنبیه بدنی و کمبود توجه از سوی والدین می تواند بر کل سیستم بدن کودک تأثیر منفی گذاشته و سلامت وی را در آینده با خطرات جدی از جمله مشکلات قلبی و عروقی مواجه سازد.

 

در افراد بهره مند از محبت کافی از سوی والدین میزان مشکلات جسمی – روحی در بزرگسالی به طور چشمگیری کاهش می یابد. اثر متقابل تنبیه بدنی و محبت از سوی والدین نشان می‌دهد افرادی که در کودکی از توجه کمتر والدین و میزان بالای تنبیه بدنی برخوردار باشند، در معرض بالاترین مشکلات جسمی و روحی در بزرگسالی قرار خواهند داشت.

 

احتمالا راهی برای کاهش تأثیرات تنبیه بدنی دست کم بر سلامت جسمی فرد وجود دارد و اگر کودک از عشق والدین در عین تنبیه بدنی برخوردار باشد، در مقایسه با کودکان بی بهره از توجه والدین کمتر تحت تأثیر مشکلات سلامت جسمی-روحی قرار می گیرد.

 

آن چه امروز دارای اهمیت است و در میان ما در عمل دیده نمی شود مهربانی و محبت داشتن به دیگران است. روزی پیامبر اکرم (ص) در حال عبور از مسیری جهت رفتن به نماز بودند که با تعدادی کودک روبه رو شدند که از ایشان خواستند با آن ها بازی کنند، در این هنگام پیامبر (ص) با کودکان به بازی پرداختند در حالی که وقت تنگ شده و نزدیک اذان بود. بلال نزدیک پیامبر (ص) آمده و بیان داشت وقت تنگ شده لطفا جهت اقامه نماز آماده شوید تا برویم. پیامبر (ص) فرمودند: «تنگ شدن وقت نماز برای من بسیار محبوب تر از آزردن دل بچه ها است».

 

بلال پس از کمی فکر به دنبال تعدادی گردو رفت و هشت دانه گردو را جهت آزاد کردن پیامبر اکرم (ص) از میان بچه ها آورد. کودکان با دیدن گردوها، اجازه دادند پیامبر آن ها را ترک کنند. رسول خدا در راه به بلال می گویند خدا رحمت کند یوسف را زیرا برادرانش او را به بهای اندکی فروختند و امروز نیز این کودکان پیامبرشان را از روی کودکی به بهای اندکی فروختند.

 

این رفتار پیامبر (ص) دارای درس‌های بسیاری است که اگر انسان دارای بصیرت باشد متوجه آن می‌شود.

  • اولین درس استفاده دقیق پیامبر اکرم (ص) از لحظه لحظه عمرشان است به نحوی که اتفاقات رخ داده در بازی با کودکان را تبدیل به درسی بزرگ می‌کنند.

 

  • پیامبر(ص) به تاریخ اشاره کردند و تکرار آن را هشدار می‌دهند و این نکته دارای اهمیت دوم است که همه ما باید بدانیم تاریخ در حال تکرار برای ما است.

 

  • نکته سوم مهر و محبت فراوانی است که در دل پیامبر اکرم (ص) وجود دارد؛ پیامبر آن قدر محبت دارد که جهت شاد ماندن دل کودکانی که با وی غرابت فامیلی ندارند این گونه حساس است که تنگی نماز را بر شکستن دل کودکان ترجیح می‌دهند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما