آوریل 25
بازدید : 2127
نظرات : بدون دیدگاه
تاثیر تربیتی هنر تئاتر

تئاتر کودک حقیقتی انکارناپذیر است. هنر تئاتر به طور ذاتی نقش تربیتی و تاثیر اجتماعی فراوانی دارد

مقوله تئاتر در نظر بزرگان هنر، همواره عرصه‌ای برای بروز استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان می‌باشد که می‌توان از آن برای آموزش آن‌ها استفاده کرد. زبان هنر گویاست و مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تأکید دارند.

 

تئاتر کودک حقیقتی انکارناپذیر است که بسیاری از بزرگان عرصه هنر و ادبیات و حتی صاحب‌نظران مسائل تربیتی و روانشناسی کودکان و نوجوانان نیز به آن واقف بوده و همواره مقوله تئاتر کودک را به‌ عنوان عرصه‌ای جهت بروز استعدادها و خلاقیت‌های کودکان توصیف می‌کنند.

 

هنرهای نمایشی و تئاتر نیز به‌ واسطه تداعی و بازنمایی موقعیت‌هایی شبیه به زندگی پیرامون کودکان و حتی فراتر از آن و ورود به دنیای تخیل و فانتزی ذهن آن‌ها، ابزاری مهم و مؤثری در مسیر انتقال بسیاری از مفاهیمی است که سرنوشت کودکان و نوجوانان را در زندگی آینده‌ آنان رقم می‌زند.

 

ما می‌توانیم اعتقادت دینی از جمله برپایی نماز را با زبان هنر به دانش‌آموزان بیاموزیم. سلماً هر چیزی که با زبان هنر بیان شود می‌تواند باعث تقویت رفتارهای فردی و هنجارهای اجتماعی شود. تئاتر فقط عشق است و عشق‌اش از همین سنین کودکی و نوجوانی شروع می‌شود؛ عشق را باور کن، عشق را با همه خوب و بدش باور کن، باور عشق همیشه زیباست.

 

برای اهداف تئاتر کودک و نوجوان می توان از سرگرمی، لذت، پر کردن اوقات فراغت و آموزش نام برد اما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که هدف اصلی تئاتر کودک، تربیت کودک، به وسیلۀ آموزش است. آموزش علمی، اخلاقی، دینی، فرهنگی، هنری و گاهی مواقع براساس ضرورت، سیاسی و استفاده درست و بجا از آموخته هاست.

 

هنر تئاتر به طور ذاتی نقش تربیتی و تاثیر اجتماعی فراوانی دارد و می‌توان از این طریق و به واسطه‌ی اندیشه هنرمندانه در قالب تئاتر، بسیاری از مسائل و مصائب و مشکلات جامعه را هم به مسئولین گوشزد نمود و هم به دنبال راهکاری برای گشودن معبری گشت تا این مشکلات حل گردد.

 

در تئاتر کودک با استفاده از ساده ترین امکانات مثل، یک صندلی و یک پارچه رنگی به جای بارگاه حاکم و یک چوب به جای یک اسب بالدار و یک شاخه ی درخت به جای جنگل انبوه به راحتی می توان به یک اجرای خوب و کامل و تأثیرگذار رسید.

 

در تئاتر کودک هر چقدر از وسایل و امکانات صحنه، کمتر استفاده شود همان قدر ارزش آموزشی اثر بالاتر می رود چرا که کودک مخاطب ما به راحتی می تواند آنچه را که دیده در منزل تکرار کند و همذات پنداری با قهرمان داستان، سوار بر اسب بالدار به جنگ غول ها و دیوان برود.

 

جامعه کنونی به واسطه‌ی بسیاری از عوامل از جمله عدم هویت‌ یابی در کودکان و نوجوانان، هجوم سایه‌های تاریک فرهنگ دور و غریب غرب و کم دقتی در نگهدرای و پاسداشت فرهنگ و هنر غنی این مرز و بوم، باعث تلاطم روحی و روانی و گم کردن سره از ناسره و عدم تشخیص صحیح موجودیت درست فرهنگ و هنر سالم گشته است و اینجاست که هنر ناب هنر مردمی و هنر ایرانی اسلامی می‌تواند به کمک هنرمندان آمده و کشتی طوفان زده را به ساحل امن برساند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما