آوریل 26
بازدید : 1295
نظرات : بدون دیدگاه
تأثیرپذیری از نوع پوشش

نوع پوشش می تواند تاثیرات منفی و یا مثبتی را علاوه بر روحیه کودک در شکل گیری شخصیت او در بزرگسالی داشته باشد.

این روزها شاهد استفاده ابزاری از کودکان کار در صنعت مدلینگ در جامعه هستیم که این موضوع ضمن ترویج فرهنگ غربی در بین فرزندان، راهی را برای ورود پوشاک غربی در جامعه باز می کند. فرهنگ و آداب و رسوم از جمله مواردی است که پیوندهایی را بین اقشار مختلف کشورها ایجاد می کند، دامنه ی این پیوند به حدی  در حال گسترش است که امروزه فرهنگ های دیگر کشورها را به عنوان مد شناخته شده است.

 

خانواده به عنوان کوچک ترین  نهاد جامعه انسانی نقش بسزایی در نهادینه کردن دیگر فرهنگ در درون خانواده خود دارد، و از آنجایی که والدین الگوهای رفتاری خود رابه  طور ناخواسته به فرزندان القا می کنند، می توان ایننطور بیان کرد که پدر و مادر ماموریت نشر فرهنگ و ثبات آن را در خانواده به عهده دارند.

 

این تاثیر پذیری در حالی رخ می دهد که برخی از والدین با تقلید از مدل های غربی که تناسبی با فرهنگ ایرانی واسلامی ندارد، دگرگونی دوقطبی   را در وجود فرزندان خردسال خود ایجاد می کنند. در واقع خانواده نخستین نهادی است که فرزندان در آن رشد پیدا می کنند بنابراین سطح آگاهی والدین نسبت به مدل هایی که درحال نشر آن در درون خانواده خود هستند بسیار حائز اهمیت است.

 

پوشش نخستین مقوله ای است که کودکان با نگاه خود آن را در ذهن می سپارند و در تکاپوی پوشیدن لباس هایی قرار می گیرند، که در مقابل دیدگان آن ها قرار دارد. نوع پوشش می تواند تاثیرات  منفی و یا مثبتی را علاوه بر روحیه کودک در شکل گیری شخصیت او در بزرگسالی داشته باشد، بنابراین خانواده ها با انتخاب لباس هایی که با شعائر اسلامی سنخیت داشته باشد، می توانند آینده ای مطلوب را برای فرزندان خود رقم بزنند. متاسفانه امروزه در بازارهای شهرهای مختلف شاهد عرضه انواع مختلف لباس هایی می شویم که مدل های آنان شباهت چندانی به پوشاک اصیل ایرانی که کودکان ما در گذشته بر تن می کردند وجود ندارد.

 

کودکان رفتار عملی والدین را ملاک قرار می دهند و معمولا کودکان  توجه چندانی به صحبت های پدر و مادر ندارند بلکه  به رفتارهای آن ها و اقداماتی که انجام می دهند توجه بیشتری دارند. رسانه های داخلی، ماهواره و مراکز آموزشی از جمله عواملی هستند که در نوع پوشش کودک تاثیر دارند، اما امروزه برخی اقلیم و شرایط هوایی را یکی از محورهای تعیین کننده نوع پوشش نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان می دانند.

 

نوع پوشش در شکل گیری شخصیت اجتماعی کودک در آینده نیز موثر است، اگر در دوران کودکی به فرزند القا شود که زیبایی های ظاهری او بسیار جذاب است، و از سوی بزرگترها در مورد رعایت پوشش مناسب و اخلاق مطلوب تشویقی صورت نگیرد، قطعا زمینه های ت کودک به دنبال لباس هایی می رود که از نظر دیگران تحسین برانگیز است.

 

بیش از ۲۰۰ کانال ماهواره ای که توسط آمریکا راه اندازی شده به طور رایگان در اختیار مردم ایران قرار گرفته در صورتی که خود شهروندان آمریکایی برای مشاهده این کانال ها باید مالیات پرداخت کنند. برنامه های این شبکه ها در کنار آموزش مسائل علمی و محیط زیست که خانواده ها نسبت به یادگیری آن ها توسط کودکانشان میل بیشتری دارند بهانه ای شده تا آن ها در خلال این برنامه ها، آموزش های مد نظر خود را به کودکان القا کنند. پوشش جزء رکن های اصلی هر جامعه است، که نمایانگر فرهنگ هر جامعه است و با ازبین رفتن این فرهنگ، دشمنان به راحتی می توانند آن جامعه را بدو ن استفاده از ابزارهای جنگی، تصاحب کنند.

 

متاسفانه از کودکان کار که در میادین مختلف شهرهای کشور مشغول کار هستند با پوشاندن لباس ها به آن ها و آرایش های مختلف بر صورت هایشان برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. پوشیدن لباس های نامناسب برای کودکان علاوه بر ایجاد حس نیاز به تحسین و توجه دیگران آثار روانی و اجتماعی در بزرگسالی نیز برای آن ها در پی خواهد شد، به همین دلیل اکنون جامعه شناسان  آمریکایی نیز در رابطه با پوشش مستهجن کودکان و اثرات بد آن هشدار دادند.

 

اسباب بازی ها نقش موثری در باور کودکانه فرزندان دارد، وجود عروسک های باربی در بازار و دستان کودکان باعث می شود، این عروسک ها جزء فرهنگ ذاتی کودک شود در صورتی که عروسک مهدیه که با هدف ترویج پوشش اسلامی ساخته و توسط گرو های خود جوش فرهنگی به صورت رایگان  بین دختر بچه ها به همراه کتاب  که در آن از ضرورت های پوشش ایرانی و اسلامی اصیل سخن گفته، توزیع می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما