آوریل 28
نویسنده : سالار فرامرزی
بازدید : 890
نظرات : بدون دیدگاه
خانواده ها در دام نمادهای دیجیتالی

رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان نمادی از توسعۀ دنیای صنعتی به شمار می رود اما در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای ضعف‌های بسیاری وجود دارد، این درحالی‌ است که بهره‌مندی کودکان از این ابزارهای نوین، بدون آموزش و نظارت صحیح، مشکلات و نگرانی‌هایی را به همراه دارد.   در دهکده جهانیِ، هر یک از کشورها به سهم خود […]

رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان نمادی از توسعۀ دنیای صنعتی به شمار می رود اما در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای ضعف‌های بسیاری وجود دارد، این درحالی‌ است که بهره‌مندی کودکان از این ابزارهای نوین، بدون آموزش و نظارت صحیح، مشکلات و نگرانی‌هایی را به همراه دارد.

 

در دهکده جهانیِ، هر یک از کشورها به سهم خود در تلاش هستند تا بتوانند با ورود به عرصۀ جدید ارتباطی از رسانه های نوین به نحو کافی بهره ببرند. ابزارهای رسانه ای دیجیتال سهم قابل توجهی از اوقات فراغت خانواده ها و کودکان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

این در حالی است که این رسانه های نوین دارای ابعاد مثبت و منفی فراوانی هستند و چنانچه راهنمای صحیحی برای استفاده از این وسایل ارتباطی وجود نداشته باشد، تأثیرات مخربی بر کودکان برجای می‌گذارد و ممکن است مهارت های روانی و حرکتی و کلامی آن ها را تحت الشعاع قرار دهد بنابراین توجه به سواد رسانه‌ای در خانواده یعنی مکانی که کودکان در آن اولین اصول زندگی را یاد می‌گیرند، اهمیت بسیاری دارد.

 

دیجیتال از نمادهای پیشرفته دنیای صنعتی امروز است و با نگاهی به تاریخ علم و صنعت می توان دریافت که در مرحله ای از زمان، دیجیتال به زندگی بشر وارد شده اما گاهی فضای مجازی و تکنولوژی های دیجیتالی سلامت روانی خانواده ها را به مخاطره می اندازد.

 

نمادهای دیجیتال از نظر سخت افزاری می تواند رایانه، تلفن همراه و تبلت و یا از نظر نرم افزاری ایمیل و اینترنت، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و موارد دیگر باشند. رایانه، گوشی های هوشمند و تبلت ها در اختیار انسان قرار گرفته اند و به او کمک زیادی می کند تا جایی که امروز بسیاری از آموزش ها نیز از طریق گوشی موبایل انجام می شود. به طور یقین دیجیتال ابزار خوبی در زندگی امروزی بوده و به انسان کمک بسیاری می کند تا فعالیت ها را به سهولت انجام دهد؛ در واقع امروزه از طریق دیجیتال و تکنولوژی، بسیاری از نیازها مرتفع می شود.

 

بهترین زمان آشنایی با بازی های دیجیتال ۵ سالگی است و پایان دوره ابتدایی بهترین زمان استفاده از تبلت توسط دانش آموزان است، ضمن اینکه دانش آموزان در دوره دبیرستان می توانند صاحب گوشی تلفن همراه شوند، اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه در خانوده ها داشتن تبلت برای فرزندان در سنین پایین به دغدغه ای تبدیل شده و به منظور پیشگیری از بروز تنش و یا احساس حقارت، خرید تبلت در اولویت قرارمی گیرد.

 

به دلیل این که کودکان در حال رشد هستند، خرید تبلت زیر ۵ سال برای کودکان صحیح نیست. امروزه کودکان در جامعه دچار مشکلاتی هستند و برخی از اختلال ها وابسته به علل متعددی است و در این زمینه نقش ابزارهای دیجیتالی بی تاثیر نیست چرا که استفاده بیش از اندازه از تبلت و یا تلویزیون باعث قطع ارتباط کودک با محیط بیرونی و همسالان خود می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما