فشار اقتصادی، کاهش فرزندآوری

مقام معظم رهبری فرمودند: «جمعیت کشور با پیری رو به‌ رو است و باید به فکر آینده کشورمان باشیم.»

مشکلات معیشتی و تأمین آینده فرزندان، دغدغه‌ای است که باعث شده تا زوج‌های جوان از فرزندآوری امتناع کنند. تبلیغ تک فرزندی و گرایش به تنها بودن از اثرات غربی‌گرایی و غرب زدگی است که بر روی برخی از زوجین تأثیر بسزایی برای جلوگیری از فرزندآوری دارد. امروز زوج‌هایی که تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند برنامه ریزی طولانی مدتی برای آن انجام می‌دهند.

 

مقام معظم رهبری فرمودند: «جمعیت کشور با پیری رو به‌ رو است و باید به فکر آینده کشورمان باشیم.»

 

مشکلات اقتصادی و اجتماعی که زوج‌های جوان با آن روبه‌رو بوده‌اند باعث شده تا در زندگی خود و آینده‌ نگری و فرزندآوری آن ها تأثیر منفی بگذارد. براساس فرموده رهبری باید برای تغییر این اندیشه کاری کرد. رشد اقتصادی برابر با کاهش میزان باروری است و از این‌رو مسئولان باید اقدامات جدی‌تری برای بهبود وضعیت معیشتی مردم انجام دهند.

 

شیعیان امام علی(ع) با تقوا و خدا ترس، اهل کوشش و جدیت و مراقبت از نفس خود بودند و از کینه ورزی دوری می کردند. خداوند در قرآن می‌فرماید «اموال و اولاد شما فتنه‌اند» و این یعنی در قیامت برای اموال و فرزندان از ما سؤال می‌شود.

 

مال و فرزند فتنه هستند، البته فتنه معنای بدی ندارد و یکی از نعمت های خداوند فرزند صالح است، اگر مال و فرزند نباشد زندگی زیبا نیست، بنابراین فتنه ای که در قرآن ذکر شده به معنای محل امتحان است، یعنی مال و فرزند و همه نعمت‌های خداوند وسیله امتحان الهی است.

 

امتحان الهی از طریق فرزند بسیار سخت است، البته فرزندان هم حقی برگردن پدر دارند که انتخاب مادر خوب، نام نیک و ادب خوب است، خصوصیات اخلاقی کودک از همان بدو تولد شکل می‌گیرد و شیر مادر نیز در ایجاد این خصوصیات بسیار مهم است و از همین رو انسان در انتخاب همسر خود باید به روحیات دینی او توجه بسیار کند.

 

خداوند در قرآن می فرماید که فرزندان خود را به خاطر فقر نکشید، روزی دست خدا است، بنابراین نگویید در این شرایط اقتصادی یک فرزند کافی است. حضرت ام البنین به زیبایی فرزندان خود را تربیت کردند به طوری که عشق به ولایت و امامت در جان و رگ و خون آن ها جریان داشت، آن ها کوچکترین بی احترامی به فرزندان حضرت فاطمه (س) نداشتند.

 

نامگذاری این روز به نام تکریم مادران و همسران شهید بسیار اقدام پسندیده ای است، زیرا این بانوی بزرگوار نخستین همسر شهید و مادر چهار شهید بودند، همه مادران و همسران شهدا باید تکریم شوند؛ چراکه اگر این بزرگوران نبودند، این شگفتی‌ها نیز خلق نمی‌شد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما