اکتبر 18
بازدید : 1400
نظرات : بدون دیدگاه
فرزندم از مدرسه می ترسد چگونه او را به مدرسه علاقمند کنم؟

به گزارش کار گروه تربیتی فرزند پرتال : بازگشایی مدارس وروز اول مدرسه نوعی استرس مثبت تلقی میشود .روز اول مدرسه همانطور که یک روز شیرین وبه یاد ماندنی است درعین حال می تواند یک روز پراز استرس وتلخ نیز قلمداد شود. فرزند شما مکن است در روز اول مدرسه دچار استرس واضطراب شده وبا […]

به گزارش کار گروه تربیتی فرزند پرتال : بازگشایی مدارس وروز اول مدرسه نوعی استرس مثبت تلقی میشود .روز اول مدرسه همانطور که یک روز شیرین وبه یاد ماندنی است درعین حال می تواند یک روز پراز استرس وتلخ نیز قلمداد شود.

فرزند شما مکن است در روز اول مدرسه دچار استرس واضطراب شده وبا گریه وزاری از شما بخواهد که او را تنها نگذاریدواو را به منزل ببرید .این امر در روز اول طبیعی وبه خاطر نا اشنایی کودک با محیط جدید است. بهتر است از قبل کودک را با محیط مدرسه، وظایف معلمان ،مدیر وبابای مدرسه ومعاونین آشنا کنید . در روز اول با فرزندتان به مدرسه بروید ومحل دستشویی ، ابخوری وکلاس ودفتر مدرسه را به اونشان دهید . آشنایی با این مکان ها کودک را آرام تر میکند .بهتر است تا کلاس درس با او بروید ودر کلاس بندی حضور داشته باشید .

نکته: بهتراست این موارد توسط مادر صورت گیرد زیرا فرزندان به مدت 6 سال تمام در منزل بصورت طولانی مدت مادر را دیده اند ومادر می تواند برای فرزندش حمایت عاطفی بیشتری نسبت به پدر فراهم کند .البته این امر نسبی است ودر همه ی خانواده ها مرسوم نیست . معمولا بچه ها در یکی دو روز اول مدرسه اضطرابشان براثر آشنایی بامحیط فروکش میکند . اما عده قلیلی از بچه ها هم هستند که اضطرابشان حتی ممکن است تا یک ماه هم باقی بماند و دراین مدت روی اخلاق ورفتار وغذا خوردن وانظباط ونوشتن تکالیف مدرسه وعلاقه به مدرسه هم تاثیر بگذارد . برای جلوگیری از این منظور باید به شما بگویم که :

  • اصلا نباید به فرزندتان با پرخاش وتندی صحبت کنید ولی با او قاطع برخورد کنید.
  • به هیچ عنوان تسلیم خواسته های او برای مدرسه رفتن یا نرفتن نشوید.
  • اگرفرزندتان اظهار کرد که بیماراست وخواست در منزل بماند به او بگویید تو می توانی در منزل بمانی اما اجازه بیرون امدن از رختخواب رانداری . برایش سوپ درست کنید واجازه دیدن تلویزیون یا انجام بازی مورد علاقه اش را به او ندهید چون با این کار تشویق شده وهمچنان دوست دارد که در منزل بماند به او بگویید تا زمان خوب شدن بیماریش باید در رختخواب بماند.
  • به محض ورود به منزل از او بازخواست نکنید که چه تکلیفی داری وزود به سراغ دفتر وکتاب اونروید .
  • به او اجازه استراحت وتماشای تلویزیون را بدهید .
  • به تکالیف فرزندتان با آرامش رسیدگی کنید ودرانجام تکالیف وی را تشویق ودلگرم کنید.

 

اما در مدرسه چندین راهکار را به شما آموزش میدهم تا در صورت لزوم از انها استفاده کنید:

اگر فرزند شما اضطراب بسیار شدیدی دارد که بدون شما حتی حاضرنیست که در کلاس بماند ابتدای امر با او در کلاس بنشینید . این کار را بیشتر از دو یا سه روز انجام ندهید چون هم فرزند شما عادت میکند وهم بچه های دیگر بهانه ی آمدن مادرشان به کلاس را می گیرند وعلاوه برآن نظم کلاس بهم میخورد وآموزگار قادر به کنترل کلاس نمی باشد . از روز سوم به بعد از آموزگار بخواهید که به فرزندتان بگوید مادر شما نباید در کلاس بماند ولی می تواند بیرون کلاس بنشیند .از معلمش خواهش کنید درب کلاس را باز بگذارد ویا طوری باشد که فرزندتان بتواند شما را از بین در ببیند .تا دو روز دیگر این کار را انجام دهید  بعد از دو یا سه روز از معلم بخواهید درب کلاس راببندد البته بستگی به میزان اضطراب فرزندتان دارد میتوانید این مرحله را کوتاه تر ویا طولانی ترکنید .البته نگذارید این مراحل زیاد طول بکشد چون هر چه بیشتر طول بکشد وابستگی فرزندتان به شما بیشتر میشود . بعد از بسته شدن درب کلاس باز شما بیرون در باشید مطمینا فرزندتان به شما سرخواهد زد تا از وجود شما مطمین شود . می توانید این مرحله را به حیاط بکشید .بگویید من در حیاط مینشینم وتو می توانی به من سر بزنی . این سر زدن فقط یک یا نهایتا دوبار در یک زنگ باشد . البته تمام این مراحل باید با کمی سختگیری معلم و قاطعیت او همراه باشد  . بعد از این مراحل فرزند شما کمی آرام تر ومطمین تر شده حالا با مهربانی  وکمی قطعیت، معلم ،از او می خواهد که مادر باید به منزل برود وساعت اخر به سراغ او می آید. اما اگر میزان اضطراب فرزندتان طوری است که باز تحمل این مرحله برایش مشکل است به او بگویید که زنگهای تفریح به او سر میزنید واین کار را دقیقا سر ساعت انجام دهید لطفا حتما قبل از ساعت تعطیلی مدرسه در حیاط منتظر او باشید با چند روز منظم به مدرسه رفتن شما فرزند تان کاملا به مدرسه عادت خواهد کرد . ترس او کاملا از بین میرود و او بهترین شاگرد کلاس خواهد شد. به امید موفقیت برای تمام فرزندان ایران.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما