آوریل 29
نویسنده : محمد حسام
بازدید : 1376
نظرات : بدون دیدگاه
ترس از دندانپزشکی ریشه در کودکی دارد

صحبت‌های برخی از والدین در مورد دردهای دندانپزشکی نزد کودک باعث ایجاد ترس و اضطراب در درون کودک می‌شود. استفاده توامان از مسواک و نخ دندان ساده‌ترین روشی است که می‌تواند به حفظ دندان‌ها و لثه‌ها کمک و از بسیاری از بیماری‌های دندان جلوگیری کند.   مسواک اغلب سطح دندان‌ها را شست‌وشو می‌دهد و به […]

صحبت‌های برخی از والدین در مورد دردهای دندانپزشکی نزد کودک باعث ایجاد ترس و اضطراب در درون کودک می‌شود. استفاده توامان از مسواک و نخ دندان ساده‌ترین روشی است که می‌تواند به حفظ دندان‌ها و لثه‌ها کمک و از بسیاری از بیماری‌های دندان جلوگیری کند.

 

مسواک اغلب سطح دندان‌ها را شست‌وشو می‌دهد و به نقاط ریز دندان دسترسی ندارد، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان از مسواک و نخ دندان به صورت همزمان استفاده کنند. توصیه ما این است که از مسواک‌های نرم استفاده کنند، زیرا مسواک‌های بسیار نرم و زبر باید توسط متخصص دندانپزشکی و بر اساس شرایط دندانی استفاده شود.

 

اکثر مردم از مزایای استفاده از نخ دندان اطلاعات کافی ندارند و تنها به مسواک زدن بسنده می‌کنند، استفاده از نخ دندان از موثرترین روش‌ها در بهداشت دهان و دندان، بوده و این در حالی است که بیش از نصف افرادی که از نخ دندان استفاده می‌کنند، از استفاده صحیح از آن بی‌خبر هستند.

 

نخ دندان باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان و از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود، یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که وقتی از نخ دندان استفاده می‌کنید همه پلاک‌ها از بین نمی‌روند و ممکن است پلاک‌هایی که به نخ دندان چسبیده‌ باشند در دهان شما باقی می‌مانند، در حالی که اگر بعد از استفاده از نخ دندان مسواک زده شود همه این پلاک‌ها از بین می‌روند. باید قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده شود. این امر موجب می شود که مسواک، باکتری‌ها و باقی مانده‌های خارج شده توسط نخ را از محیط دهان خارج کند.

 

والدین اصلا نباید درباره مراحل درمان با کودک صحبت کنند بلکه تمرکز صحبت‌ها باید بر زیبا شدن و سالم شدن دندان‌ها و از بین رفتن درد و ناراحتی کودک بعد از درمان باشد. مهمترین دلیل این ترس و وحشت بسیاری از بیماران از درمان‌های دندان‌پزشکی، آگاه نبودن از مراحل درمان و ماهیت آن است چرا که درمان‌های دندان‌پزشکی به گونه‌ای است که بیمار اصلا نمی‌تواند مراحل درمانی را ببیند و چون هیچ کنترلی روی اتفاقی که در داخل دهانش می‌افتد ندارد در نتیجه دچار اضطراب و وحشت می‌شود.

 

اگر در مدارس و مهدکودک‌ها این مسئله توضیح داده شود و بازدیدهایی برای کودکان و دانش‌آموزان از مراکز دندانپزشکی برگزار شود، بسیاری از کودکان این محیط برایشان عادی خواهد شد. مراجعه منظم به دندانپزشکی از دو سالگی برای ویزیت و چکاپ، معاینه غیرضروری کودکان حتی در زمان مراجعه والدین به دندانپزشک و برقراری ارتباط صمیمانه میان دندانپزشک خانواده و کودک موجب عادی سازی محیط دندانپزشکی و اجتناب از ایجاد ترس نزد کودک می‌شود.

 

بسیاری از این ترس‌ها به واسطه والدین ایجاد می‌شود، صحبت‌های برخی از والدین در مورد دردهای دندانپزشکی نزد کودک باعث ایجاد ترس و اضطراب در درون کودک می‌شود. با همکاری تخصص‌های اطفال و جامعه‌نگر در رشته‌های دانشگاهی، متخصصان، رسانه‌ها و مدارس می‌توانیم به شکل جدی به جنگ این فوبیا برویم چرا که گاهی یک ترس کوچک از مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های بیشتری بر دوش خانواده‌ها بیافتد

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما