می 1
بازدید : 2119
نظرات : بدون دیدگاه
پرسش از دنیای پس از مرگ

ذهن خلاق کودکان در برابر هر پدیده‌ای با سوالات گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند. روح، مرگ، قیامت و… به عنوان مهم‌ترین حقیقت زندگی از این قاعده مستثنی نیست.

موضوع مرگ امری گریزناپذیر در زندگی همه‌ انسان‌هاست و همه بر این باور هستیم که پس از این دنیا، دنیای دیگری است، هر چند ممکن است پذیرش مرگ برای کودکان سخت و ناخوشایند باشد اما باید تلاش کنیم به کودکان بگوییم دنیای پس از مرگ دنیای زیبایی است. بچه‌ها باید بدانند که مرگ هم مانند تولد بخشی از زندگی و رفتن از جایی به جای دیگر است.

 

جهان آخرت را برای کودک با یک مثال زیبا بیان کنید، آن را جایی بسیار بهتر و زیباتر از این دنیا معرفی کنید و با بیانی کودکانه، معمای دیگر نبودن بعضی از اعضای خانواده مثل پدربزرگ یا مادربزرگ را برای کودک حل کنید تا کودک بفهمد که بعد از مردن و مرگ، فرد نابود نمی‌شود بلکه به سرایی زیباتر منتقل می‌شود.

 

در مورد کودکان باید به عنوان یک اصل توجه کنیم این است که کودکان توانایی درک مسائل را به صورت عقلی و انتزاعی را ندارند. پس باید از طریق درک محسوسات وارد شویم. مثلا: از چیزهایی که وجود دارند ولی دیده نمی شوند شروع کنیم. با این سوالات:

 

۱- آیا وقتی نفس می کشی، می تونی اکسیژن هوا را به ما نشان بدهی؟

۲- وقتی کارتونی را می بینی که با امواج تلویزیونی پخش می شود آیا تو آن امواج را می توانی ببینی؟

۳- تو باهوش هستی می توانی برای من نشان بدهی؟

۴- وقتی داخل گل فروشی می شویم، چه حس داری بوی گل ها احساس می کنی، اما می تونی نشان بدهی؟

 

با توجه به این فرضیات باعث خواهد شد که کودک با درک و احساس خودش به خوبی درک کند و بفهمد. در اینجا شروع می کنی، به توضیح دادن، که برخی از چیزها هستند که وجود دارند اما ما نمی توانیم ببنیم، چون چشم ما فقط جسم ها می بیند، روح هم چون جسم نیست ما نمی توانیم ببینیم، ولی وجود دارد.

 

یا اگر خوابی را دیده باشد، از او بپرسیم، وقتی چیزهایی را دیده ای در حالی که چشمت بسته بود و جسمت در حال خواب بود، آن صحنه ها که تو کارهایی را انجام می دادی کی بود؟ (می تونی توضیح بدهی که همون کارها را با روحت انجام می دادی، و همون روح توست، با چشم ظاهری دیده نمی شود، ولی واقعیت دارد.)

 

 بهشت چیه؟ کجاست؟ چه شکلیه؟ بهشت شبیه چیه؟ می‌توانیم کودک را تشویق کنیم در مورد بهشت متنی بنویسد یا نقاشی بکشد، این کار کمک می‌کند کودک افکار و احساسش را به نمایش بگذارد. لازم نیست راجع به چیزی که نمی‌دانیم توضیحات مبهم و پیچیده به کودک بدهیم.

 

 

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما