می 10
نویسنده : محسن محمودی
بازدید : 1226
نظرات : بدون دیدگاه
نشستن پای دنیای الکترونیک

نبود پیوند ارتباطی مناسب میان والدین و کودکان عاملی مهم در گرایش کودکان به فضای مجازی است.

بسیار مهم است که کودک از نظر حرکتی، فعال باشد اما تبلت و گوشی موبایل موجب می شوند که کودک مدت طولانی در یک جا بنشیند و از دنیای پیرامون خود فاصله بگیرد. هنگامی که کودک حتی برای نیم ساعت می نشیند، حتی گردش خون کودک، دچار مسئله می شود. برای تامین سلامت جسم و روان کودک لازم است که سیستم گردش خون او فعال باشد.

 

گاهی در مراکز مشاوره از والدین سئوال می پرسیم که چرا کودک ناخنش را می جود و آنان پاسخ می دهند هنگامی که کودک پای تلویزیون نشسته، ناخنش را می جود؛ اما سئوال اینجاست که کودک چه اندازه پای تلویزیون یا گوشی و تبلت می نشیند، چهار ساعت نشستن پای تلویزیون این عوارض را هم دارد.

 

برخی والدین فکر می کنند هنگامی که کودک پای تلویزیون نشسته، آنان می توانند به کارهایشان برسند اما باید بدانند که بعدا باید پیامدهای این چهارساعت نشستن را پس بدهند، چون تمام این زمان ها به تنش و اضطراب کودک تبدیل می شود و والدین بیشتر اذیت می شوند.

 

هنگامی که کودکان زمان طولانی پای تلویزیون می نشینند، ممکن است پیام های نامناسب از برنامه های تلویزیون دریافت کنند که این مساله تنش ایجاد می کند و از سوی دیگر، خود این یک جا نشستن، پیامد دارد. برخی از فیلم ها برای کودکان بسیار آسیب زننده است.

 

بروز مشکلات رفتاری و شخصیتی در دانش آموزان نگران کننده است. ورود بی رویه به فضاهای مجازی و استفاده از بازی های رایانه ای که هر کدوم از این بازی ها بر روی رفتار نوجوانان و جوانان تاثیر گذار است، نگرانی های جدی را به وجود آورده است. اولیا باید نظارت کامل بر فرزندان خود در مورد ورود آن ها به فضاهای مجازی و بازی های رایانه ای داشته باشند اما این نظارت بر عملکرد فرزندان از سوی خانواده ها بسیار کمرنگ شده است.

 

والدینی که بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند الگوی مناسبی برای کودکان نیستند، پدر و مادری که بیشتر وقت خود را در فضاهای مجازی در خانه سپری می کند نمی تواند الگوی مناسبی برای امر و نهی کردن به فرزندان خود باشد. ابتدا باید والدین روش های درست استفاده کردن از اینترنت و فضاهای مجازی را فرا گرفته و بعد به فرزندان خود بیاموزند که چه سایت هایی برای آن ها مفید و چه سایت هایی مضر هستند.

 

نبود پیوند ارتباطی مناسب میان والدین و کودکان عامل مهم دیگر در گرایش کودکان به فضای مجازی است. گاه پیوند ارتباطی میان والدین و کودکان و اعضای خانواده با یکدیگر به اندازه ای ضعیف است که کودک تائید مورد نیاز خود را از فضای مجازی می گیرد.

 

بچه ها دوستانی در فضای مجازی که به حرف کودک گوش می دهند، با او همدردی می کنند، او را تشویق و خواسته هایش را مورد تائید قرار می دهند. این کار موجب می شود که کودک تلاش کند تا زمان بیشتری را در این فضا و در کنار این نوع دوستان خود بگذراند.

 

داشتن آرامش و مدیریت استرس ها در خانواده موجب سلامت کودک در فضای مجازی می شود و فراهم کردن فضای مشترک و احساسی بین والدین و کودک مهمترین نیاز کودکان برای داشتن حضوری سالم در فضای مجازی است. مجموعه آموزش و پرورش برای بیشتر آشنا کردن خانواده ها و دانش آموزان با آسیب فضای مجازی همکاری لازم را داشته باشند

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما