می 10
بازدید : 2272
نظرات : بدون دیدگاه
۵ کارکرد اساسی عروسک بازی

آیا می توان گفت که عروسک بازی فقط روشی برای وقت گذرانی است یا می تواند چیزی بیشتر از این هم باشد؟

کودک در حین بازی خود را در موقعیت‌های اضطراب‌آور و ترسناک قرار می‌دهد و با همراهی عروسک به جست‌ و جوی راه‌حل می‌پردازد و از این طریق تسلط خود را بر موقعیت‌ها افزایش می‌دهد. کودکی که از مراجعه به دکتر هراس دارد، با همکاری عروسکش نقش‌های بیمار و پزشک را بازی می‌کند و از این طریق تسلط خود را در موقعیت‌هایی که احتمالا پیش خواهد آمد مجسم می‌کند و تا حدی بر نگرانی و ترسش فائق می‌آید.

 

همچنین بازی ممکن است معانی خاص و مهمی برای برخی از کودکان داشته باشد و تمایلات گوناگون آن ها را به صورت نمادین ارضا کند اما مطمئنا نمی‌تواند برای همه بازیکنان همان مفهوم خاص را داشته باشد. بازی به خصوص با عروسک، علاوه بر موارد ذکر شده قبل می‌تواند در رشد شخصیت کودک تاثیرات بسزای دیگری نیز داشته باشد.

 

آیا می توان گفت که عروسک بازی فقط روشی برای وقت گذرانی است یا می تواند چیزی بیشتر از این هم باشد؟ شاید حتی چیزی باور نکردنی؟ عروسک بازی از بعضی جنبه های خاص بخش مهمی از رشد کودک را در بر می گیرد. در اینجا ۵ روش باور نکردنی که عروسک بازی می تواند روی رفتار کودکان موثر باشد و والدین باید آن ها را بشناسند مطرح می شود:

 

  • توسعه مهارت های حرکتی و شناختی

عروسک بازی چیزی فراتر از تفریح و خوش گذرانی برای کودکان است. این بازی می تواند هر دو توانایی حرکتی و شناختی کودکان را پرورش دهد. وقتی یک کودک عروسکی متناسب با شرایط سنی خود دارد، می تواند فعالیت هایی مثل عوض کردن لباس، شانه زدن و مرتب کردن مو و جابه جا کردن قسمت های متحرک بدن عروسک، نشاندن، ایستاندن و راه بردن او را تمرین کند. این فعالیت ها به کودک کمک می کنند تا مهارت های حرکتی و شناختی خود را بهبود بخشیده و همچنین یاد بگیرند که چگونه کارهای خود را انجام دهند.

 

  • توسعه مهارت های زبانی

کودک دوساله ای را در حال بازی کردن با عروسکش تماشا کنید. کودک در این شرایط چه می کند؟ بیشتر کودکان در این محدوده سنی، به تعویض لباس، تغذیه، خواباندن و مراقبت از عروسکشان می پردازند.

 

وقتی در حال انجام این فعالیت ها هستند، که قبلا با نگاه کردن به مادرشان آن را یاد گرفته اند، قادر به تمرین کلمات هستند. حرف زدن در حین انجام این فعالیت ها، باعث گسترش دامنه لغات آنها می شود. همانطور که در حال بازی با کودکشان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند از واژگان بیشتری در حین صحبت کردن استفاده کرده و به این ترتیب لغات بیشتری را می آموزند.

 

  • توسعه مهارت های پرورشی و مراقبتی

تظاهر به مراقبت از عروسک توسط کودکان چیزی فراتر از فقط گسترش دامنه لغات است. این فعالیت همچنین مهارت های مراقبتی و پرورشی کودکان را توسعه می دهد. کودکان یاد می گیرند که در قبال سلامت عروسکشان وقتی که از او مراقبت می کنند، مسئول هستند و این موضوع زمینه تبدیل شدن آن ها به پدران و مادران بهتری در زمان بزرگسالیشان است.

 

بدون توجه به جنسیت کودک، این مهارت ها درس های بسیار با ارزشی در زندگیشان هستند. انجام اموری مثل بغل کردن، حمل کردن، غذا دادن و یا تکان دادن عروسک تمرینهایی برای دوست داشتن دیگران است. همانطورکه کودک صحبت کردن والدینش پشت تلفن، در آشپزخانه و در حال تمیز کردن خانه را تقلید می کنند، به عروسک بازی خود ادامه می دهد و در حین این که سرگرم شده است مهارت ها مورد نیاز برای زندگی آینده اش را نیز می آموزد.

 

  • افزایش قابلیت کنترل جهان اطراف

کودکان در دنیای بزرگسالان معمولا احساس کوچکی می کنند. عروسک بازی دنیای بزرگ اطرافشان را به دنیای کوچکی در سایز آن ها تبدیل می کند و بنابراین آن ها کنترل بیشتری روی دنیای اطرافشان خواهند داشت. عروسک بازی دنیا را برای کودکان قابل فهم تر می کند و آن ها می توانند با دنیای اطرافشان بهتر ارتباط برقرار کنند و در حل مسایلی که با آن مواجه می شوند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

 

  • پرورش احساسات کودکان

با بازی کردن شرایط استرس زا کودک یاد می گیرد که چگونه از پس مشکلات بر بیایید. اگر عروسک، خمیر بازی و یا آب و رنگ در اختیار کودکتان بگذارید آن ها می توانند احساستشان را از طریقشان به شما نشان دهند. به خاطر تمام مزایایی که عروسک بازی برای کودکان دارد بسیار مفید است که والدین عروسکی متناسب با سن کودکشان برای او تهیه کنند و خودشان نیز در بازی های کودکانه شان شریک شوند.

 

با عروسکی در دست دختر کوچکتان می تواند شانس تبدیل شدن به بانویی دوست داشتنی در آینده تبدیل شود. با وجود عروسکی در جعبه بازی پسر کوچکتان، او می تواند مهارت های پرورشی و همدلی را تمرین کند. با توجه به این مزایا عروسک بازی تفریحی است که کودکتان سزاوار داشتن شانس تجربه کردن آن است. در این زمینه برای کسب اطلاعات مفید تربیت کودکان مجموعه کامل تعلیم و تربیت کودک دکتر هلاکویی توصیه می شود. این مجموعه شامل تمامی سمینارها و اموزش های استاد هلاکویی با موضوع پرورش و تعلیم و تربیت کودکان است

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما