می 12
بازدید : 3223
نظرات : بدون دیدگاه
کودکان خود را دوست بدارید

بدون شک انسان تشنه­ ی محبت است و محبت، از اساسی­ ترین نیازهای اوست. کودک نیز – که انسان کوچکی است – بیش از بزرگان نیاز به محبت دارد. او همان گونه که به غذا احتیاج دارد، به محبت و نوازش نیز نیازمند است. کودک نمی­ فهمد در کاخ زندگی می ­کند یا در کوخ […]

بدون شک انسان تشنه­ ی محبت است و محبت، از اساسی­ ترین نیازهای اوست. کودک نیز – که انسان کوچکی است – بیش از بزرگان نیاز به محبت دارد. او همان گونه که به غذا احتیاج دارد، به محبت و نوازش نیز نیازمند است. کودک نمی­ فهمد در کاخ زندگی می ­کند یا در کوخ ولی به خوبی می ­فهمد که محبوب دیگران است یا نه؟

 

نیاز به محبت نه تنها در انسان بلکه در برخی حیوانات نیز مشاهده می ­شود هر چند این نیاز در انسان شدید و در کودک شدیدتر است. او با احساس محبوبیت می­ تواند آرام و راحت به رشد و نمو خویش ادامه دهد. ضمن این که محبت در امر تربیت نیز بسیار مؤثر است.

 

محبت به کودک از دیدگاه اسلام اهمیت زیادی دارد و پیشوایان دینی سفارش­ های فراوانی به آن نموده­ اند. از آن جایی که اولین سرپرست کودک، خانواده به ویژه، پدر و مادر هستند، لازم است به این نیاز کودک توجه ویژه داشته باشند و بدانند که پاسخ ­گویی صحیح به این نیاز، پایه و اساس تربیت کودک را تشکیل می­ دهد. در واقع ارضای این نیاز در وجود کودک باعث آرامش و سلامت روانی و امنیت خاطر او می­ گردد. به دلیل نقش تأثیرگذار محبت در تربیت کودک، پیشوایان دینی توصیه ­های فراوانی به آن نموده ­اند، چنان که پیامبر اکرم (ص) درباره­ ی محبت به کودک فرمود: «کودکان خود را دوست بدارید و با آن­ ها مهربان باشید… .»

 

در بیان نورانی از امام صادق(ع) محبّت به کودک عامل دریافت رحمت پروردگار معرّفی گردیده، چنان که می ­فرماید: «خداوند بنده­ اش را به واسطه­ ی شدّت محبّتی که به فرزندش دارد، مورد رحمت قرار خواهد داد.»

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما