جولای 17
بازدید : 1054
نظرات : بدون دیدگاه
افسردگی پدران پس از زایمان

بعد از به دنیا آمدن کودک این طبیعی است که مادر توجه بیشتری به فرزندش داشته باشد و همین موضوع باعث حس انزوا در مرد می‌شود. بعضی از مردان که به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند از گذشته پر‌کارتر می‌شوند. اگر به تازگی باردار شده‌اید و همسر شما اضافه کاری بیشتری از گذشته انجام […]

بعد از به دنیا آمدن کودک این طبیعی است که مادر توجه بیشتری به فرزندش داشته باشد و همین موضوع باعث حس انزوا در مرد می‌شود. بعضی از مردان که به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند از گذشته پر‌کارتر می‌شوند. اگر به تازگی باردار شده‌اید و همسر شما اضافه کاری بیشتری از گذشته انجام می‌دهد این نشانه افسردگی اوست. از کوره در رفتن، احساس خستگی، بی‌خوابی و بی‌اشتهایی از دیگر نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان است که باید آنها را جدی گرفت.
۱۰ درصد مردان در سراسر جهان، به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند. تحقیقی که بر روی ۲۸ هزار پدر در سراسر جهان انجام شد، نشان داد که نیمی از مردان که همسرانشان به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شده بودند، نشانه های افسردگی را داشته‌اند؛ این یعنی اگر شما یکی از زنانی هستید که بعد از بارداری یا در دوران بارداری به افسردگی دچار شده‌اید امکان اینکه همسرتان نیز افسرده شود بسیار زیاد است.
این همه ماجرا نیست. افسردگی در زنان نشانه‌هایی دارد که بیشتر آن به‌خاطر تغییرات هورمونی است اما افسردگی مردان بعد از بارداری دلایل ذهنی و روانشناسی دارد. مثلا یکی از دلایل مهمی که باعث افسردگی مردان بعد از زایمان می‌شود احساس ناتوانی و ضعف پدر در نگهداری و تربیت کودک تازه متولد شده است. مادر در طول دوران بارداری تغییرات بزرگی را حس می‌کند اما پدر درست بعد از تولد نوزاد است که با یک شوک بزرگ رو به رو می‌شود. یعنی اگر تا قبل در اشتیاق و فکر تولد یک نوزاد بود حالا با تجسم گرفتن آن خیال و اشتیاق با یک واقعیت ملموس رو به رو می‌شود.

اضطراب مردان بعد از زایمان
در تمام دنیا به‌ خاطر مسائل فرهنگی از مردان انتظار سخت بودن و محکم بودن را دارند. وقتی یک مرد بعد از زایمان همسرش دچار افسردگی و اضطراب می‌شود به خاطر داشتن این ذهنیت که باید پدری قوی و ایده‌آل باشد به محض حس کردن احساساتی مانند اضطراب، استرس دچار سردرگمی شده و افسردگی پدر شدن در او ایجاد می‌شود.
شرایط زمانی سخت‌تر می‌شود که این احساس اضطراب و نگرانی حالات فیزیکی هم به خودش می‌گیرد. برای مثال تپش قلب، افزایش فشار خون و یا تنگی نفس نشانه‌هایی است که در افسردگی مردان بعد از زایمان مشاهده می‌شود.

 

آثار نامطلوب افسردگی مردان بعد از زایمان
مردان برخلاف زنان به دلیل همان ذهنیت سفت و سختی که از جنسیت خود دارند بعد از بروز احساس اضطراب و یا عدم ناتوانی و یا نشانه‌های فیزیکی اضطراب، قادر به بیان کردن احساسات خود نیستند. آنها نمی‌خواهند که با ابراز این احساسات چیزی از توانمندی و اقتدار مردانه‌شان کم کنند. اما در عوض زنان با بیان احاساست خود حجم وسیعی از تنش‌ها و نگرانی‌های خود را تخلیه می‌کنند و در بیشتر موارد راه حلی منطقی برای حل کردن چالش‌های بارداری پیدا می‌کنند.
اما افسردگی زایمان در مردان چه در حد متوسط باشد چه خفیف در صورت عدم درمان آثار نامطلوبی را به‌دنبال دارد. در مورد نتیاج منفی این نوع افسردگی در مردان به اندازه افسردگی زنان بعد از زایمان مستندات زیادی وجود ندارد یا صحبت زیادی در مورد آن نشده است. اما تاخیر خفیف در یادگیری زبان کودک و اختلالات احساسی و عاطفی در آینده، از جمله این آثار هستند.

تکنیک‌های درمان افسردگی پدرانه
اگر یک مرد هستید و احساس می‌کنید به اضطراب و یا افسردگی پدرانه بعد از زایمان دچار شده‌اید حتما در مورد این احساس با همسرتان صحبت کنید. ابراز احساسات به منزله این نیست که شما مرد ضعیفی هستید. باید در کنار همسرتان مثل یک تیم این سفر را طی کنید. علاوه بر گفت و گو با همسرتان انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا تمرینات ورزشی می‌تواند به کم کردن احساسات در مردان کمک کند.
علاوه بر ورزش، داشتن تغذیه خوب و داشتن یک رژیم غذایی سالم به آرام کردن حالات تنش‌زا در مردانی که به افسردگی پدرانه دچار شده‌اند‌ کمک می‌کند. نکته مهم این است که افسردگی مردان بعد از زایمان را باید جدی گرفت و اگر با گفت و گو، ورزش و یا تغذیه نتوانستید به آرامش برسید حتما به یک مشاور مراجعه کنید. صحبت کردن در مورد مشکلات احساسی که بعد از زایمان همسر برایتان به وجود آمده و عمل کردن به توصیه‌های مشاور کمک زیادی به ایجاد آرامش و بازگشتن به حالت طبیعی وجود دارد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما