جولای 17
بازدید : 737
نظرات : بدون دیدگاه
بازنشستگی مادران شاغل

در دهه‌های اخیر، زنان در بخش‌های مختلف، از آموزش گرفته تا زندگی حرفه‌ای و خانوادگی، رو به پیشرفت و موفق ظاهر شده‌اند. اما با رسیدن به دوران بازنشستگی، همچنان تحت‌تاثیر نقش سنتی خود و نابرابری جنسیتی قرار دارند. واقعیت‌های آماری زیر تامل‌برانگیزند: زنان در مقایسه با مردان درآمد کمتری دارند. آمارها نشان می‌دهد در برابر […]

در دهه‌های اخیر، زنان در بخش‌های مختلف، از آموزش گرفته تا زندگی حرفه‌ای و خانوادگی، رو به پیشرفت و موفق ظاهر شده‌اند. اما با رسیدن به دوران بازنشستگی، همچنان تحت‌تاثیر نقش سنتی خود و نابرابری جنسیتی قرار دارند. واقعیت‌های آماری زیر تامل‌برانگیزند:

زنان در مقایسه با مردان درآمد کمتری دارند. آمارها نشان می‌دهد در برابر هر یک دلاری که مردان کسب می‌کنند، ۰.۷۸ دلار به زنان در همان جایگاه و شرایط کاری تعلق می‌گیرد. طبیعتا این موضوع سبب می‌شود زنان در هنگام بازنشستگی، درآمد و پس‌انداز کمتری در مقایسه با مردان داشته باشند.

زنان به طور معمول از مرخصی‌های خود برای رسیدگی به امور خانواده و وظایف خانوادگی خود استفاده می‌کنند و یا به همین دلایل، زودتر به کار خود خاتمه می‌دهند. این موضوع هم باعث کاهش سطح پس‌انداز زنان و در نتیجه شکاف مالی بین آن‌ها و همتایانشان در جنس مخالف می‌شود و هم در برنامه‌ها و امتیازهای بازنشستگی ارائه شده از سوی کارفرما تاثیرگذار است. به این اختلاف، تفاوت در احساس حمایت و امنیت اجتماعی در زمان بازنشستگی را هم اضافه کنید.

از سوی دیگر بر اساس آمارها، زنان به طور میانگین ۵ سال بیشتر از مردها عمر می‌کنند و به طور عادی دوران بازنشستگی طولانی‌تر و هزینه‌های درمانی بیشتری خواهند داشت. مجموعه این مسائل باعث می‌شود، زنان برای برخورداری از امکانات و شرایط بهتر در دوران بعد از بازنشستگی، شانس کمتری داشته باشند.

به این ترتیب اصلا عجیب نیست که بیش از ۳۳ درصد از زنانی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که درصدد تهیه پس‌اندازی برای دوران بازنشستگی خود هستند.
زنان باید برای آینده مالی خود در سال‌های پیش رو، هوشمندانه عمل کنند. خبر خوب این که برنامه‌ریزی و انتخاب درست و البته قدری طولانی، می‌تواند مسیر امن منتهی به بازنشستگی مناسب برای زنان را به دنبال داشته باشد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما