آگوست 25
بازدید : 2532
نظرات : بدون دیدگاه
آسیب های فضای مجازی معلول علت های اجتماعی

بازی از جمله نیازهای اصلی کودکان است و سرگرمی و آموزش دو مولفه بسیار مهم در بازی های کودکانه به شمار می آید و در سنین ۵ تا ۱۱ سال بهتر است بار آموزشی بازی ها بیشتر باشد. خانواده ها باید برای زمان های بازی کودکان کنترل هایی داشته باشند اما کنترل بدین معناست که […]

بازی از جمله نیازهای اصلی کودکان است و سرگرمی و آموزش دو مولفه بسیار مهم در بازی های کودکانه به شمار می آید و در سنین ۵ تا ۱۱ سال بهتر است بار آموزشی بازی ها بیشتر باشد.
خانواده ها باید برای زمان های بازی کودکان کنترل هایی داشته باشند اما کنترل بدین معناست که والدین، عاملانه اقدام کنند یعنی علاوه بر وضع محدودیت برای استفاده از فضای مجازی یا بازی های رایانه ای، برای دیگر ساعات فرزندان نیز برنامه ریزی داشته باشند.
معمولا خانواده ها برای فرزندانشان به بهانه مشغله های فراوان، وقت نمی گذارند هرچند ممکن است هزینه های بسیاری برای اوقات فراغت آنان صرف کنند اما باید بدانند که پرورش کودکان به عنوان ثمره زندگی در هر خانواده ای در گرو توجه به آنان است.
عماری توصیه کرد، خانواده ها از دوران کودکی فرزندان را آموزش دهند تا برای گذران فراغت، انتخاب های هوشمندانه داشته باشند مثلا هنگام خرید بازی به توانمندی هایی اشاره کنند که از بازی های پیشنهادی والدین بدست می آید و یا زمانی که می خواهند به کودک جایزه بدهند و او را تشویق کنند، بازی های آموزشی هدیه دهند.

 

آسیب های فضای مجازی معلول علت های اجتماعی است
فضای مجازی در همه جای دنیا استفاده می شود و اگر می گوییم فضای مجازی اشکال دارد به دلیل این است که محیط اجتماعی نامطلوب است و در واقع آسیب های فضای مجازی معلول علت های اجتماعی است که باید آن علل را بیابیم و رفع کنیم.
برای بررسی موضوعات مختلف اجتماعی باید به ریشه ها و علت پدیدار شدن آن پرداخت؛ شرایط زندگی، فشارها و آسیب های اجتماعی که خانواده فرد متحمل می شود، شرایطی که فرد در محیط مدرسه تجربه می کند همه و همه زمینه ساز بروز مشکلات است.
اگر زمانی رسانه ها محدود بود، اکنون هر آنچه که فرد بخواهد می تواند بیابد و دنبال کند و در واقع دلخواه افراد مبتنی بر نیازی است که در جامعه تعریف می شود و اگر واقعیت اجتماعی براساس آسیب ها شکل بگیرد، آنگاه در فضای مجازی مشکلات صد چندان می شود.
به عنوان نمونه اگر امروز در جامعه افراد زیادی معتاد می شوند بدین معنا نیست که مواد مخدر زیاد است بلکه براساس بررسی های آسیب شناختی، علت این است که فشارهای اجتماعی و شرایط زندگی نامطلوب، زمینه سو مصرف مواد مخدر را برای افراد فراهم می کند بدین ترتیب مواد مخدر افراد را به سوی خود جذب نمی کند بلکه شرایط نامطلوب باعث می شود که افراد به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

اگر اطلاعات و آگاهی که به افراد داده می شود، نادرست باشد، نتیجه درستی هم بدست نمی آید و ما حرف های زیادی می زنیم اما واقعیت های اجتماعی که فرزندان ما می بینند، ملاک عمل برای آنها قرار می گیرد.
مردم با واقعیت ها زندگی می کنند و متاسفانه رواج ضد ارزش هایی مثل دروغ باعث می شود تا این مساله فراگیر شود و قبح آن هم از بین برود و واقعیت این است که ما در فضای مجازی مشکلی نداریم بلکه در رفتارهایمان با فرزندان، آنان را به سمت جور یا ناجور سوق می دهیم.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما