دسامبر 16
بازدید : 1112
نظرات : بدون دیدگاه
خودخواه نباش!

بعضی از مردم در هر کار اول به خواسته های خودشان فکر می کنند و اصلا به دیگران اهمیت نمی دهند.آدم های ایثارگری هم هستند که راحتی دیگران را به راحتی خودشان ترجیح میدهند.پیامبر عزیز ما نیز ایثارگری واقعی بود.

بعضی از مردم فقط به فکر خودشان هستند. سفره که باز می شود، همه ی غذاهای خوشمزه را به طرف خودشان می کشند. در اتوبوس، دیگران را هل می دهند تا خودشان بروند و روی صندلی بنشینند. موقع تماشای تلویزیون، نظر دیگران را نادیده می گیرند و فقط به دلخواه خودشان کانال آن را تغییر می دهند. در هر کار دیگری نیز اول به خواسته های خودشان فکر می کنند و اصلا به دیگران اهمیت نمی دهند.

اما گروه دیگری از مردم، حتی حاضرند خودشان کمی سختی بکشند تا دیگران راحت باشند. اینها در مهمانی ها کمی جمع تر می نشینند تا دیگر مهمان ها راحت تر بنشینند. سر سفره، غذاهای خوشمزه را در اختیار دیگران می گذارند و خودخواهی نمی کنند. در اتوبوس، به احترام پیران و سال خوردگان از روی صندلی خود بلند می شوند و جایشان را به آنها می دهند. در انتخاب کانال تلویزیون، حتی حاضرند از خواسته ی خود چشم پوشی کنند و نظر دیگران را بر نظر خودشان مقدم بدارند. این گروه دوم، آدم های ایثارگری هستند که راحتی دیگران را به راحتی خودشان ترجیح میدهند.

پیامبر عزیز ما نیز ایثارگری واقعی بود. او گاهی تنها غذایی را که در خانه داشت، به فقیران و نیازمندان می بخشید و خودش گرسنگی می کشید. اگر ظرف آب یا شیر دستش بود، اول به همه تعارف می کرد و آخر سر خودش مینوشید. پیامبر (ص) در هر زمینه ای اهل ایثار بود. یک بار لباس نو و جالبی را به او هدیه دادند و حضرت که به آن نیاز داشت، آن را به تن کرد. یکی از یاران پیامبر (ص) گفت: «ای رسول خدا! این لباس شما چقدر زیباست. این را بدهید من بپوشم.»

رسول خدا(ص) درخواست آن یار خود را پذیرفت و بلافاصله، لباس نوی خود را به وی بخشید.

نویسنده این مطلب :

مائده نصر

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما