دسامبر 16
بازدید : 627
نظرات : بدون دیدگاه
اگه اجازه بگیری خیلی بهتره

پیامبر(ص) گاهی به مهمانی هایی می رفت اما هیچ وقت کسی را که دعوت نبود، همراه خود نمی برد. اگر کسی هم بدون هماهنگی با صاحب خانه، با پیامبر(ص) همراه می شد، رسول خدا(ص) او را بدون اجازه ی میزبان وارد جلسه ی مهمانی نمی کرد.

اگر کسی ما را برای مهمانی به خانه اش دعوت کرد، ما حق نداریم شخص دیگری را همراه خودمان ببریم. شاید در خانه ی میزبان برای او جا نباشد یا آن قدر غذا نپخته باشد که بتواند از او هم پذیرایی کند. اگر هر کدام از مهمان ها یک یا چند نفر را که دعوت نشده اند، با خود به همراه ببرند، کار صاحب خانه خیلی سخت می شود. شاید او نتواند آن طور که دوست دارد از مهمان های اضافی پذیرایی کند. حتی اگر امکان پذیرایی نیز وجود داشته باشد، این حق میزبان است که مهمانانش را خودش انتخاب کند.

در شهر مدینه، پیامبر(ص) گه گاهی به مهمانی هایی می رفت اما هیچ وقت کسی را که دعوت نبود، همراه خود نمی برد. اگر کسی هم بدون هماهنگی با صاحب خانه، با پیامبر(ص) همراه می شد، رسول خدا(ص) او را بدون اجازه ی میزبان وارد جلسه ی مهمانی نمی کرد. یک روز ابوشعیب، پیامبر و چهار نفر دیگر را برای صرف غذا به خانه ی خود دعوت کرد. وقتی آنها به خانه ی ابوشعیب می رفتند، شخص دیگری نیز با رسول خدا(ص) همراه شد. جلوی خانه ی ابوشعیب که رسیدند، پیامبر(ص) به آن همراه خود فرمود: «اینها تو را دعوت نکرده اند، پس بگذار با آنها صحبت کنم و برای حضور تو نیز اجازه بگیرم»، سپس رسول خدا(ص) با ابوشعیب صحبت کرد و برای حضور مهمان اضافی، از او اجازه گرفت.

نویسنده این مطلب :

مائده نصر
همچنین بخوانید :

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما