ثواب برآورده کردن خواسته‌ی یک مسلمان

رسول خدا(ص) تا می توانست خواسته های مردم را انجام می داد؛ اما اگر نمی توانست خواسته‌ی کسی را انجام دهد، مهربانانه و دوستانه به او جواب می داد.

اگر کسی از ما درخواستی داشت و کمکی خواست، خوب است که خواسته ی او را انجام دهیم؛ مثلا اگر یکی از همسایگان از ما خواست که پولی را به قرض در اختیارش بگذاریم، بهتر است درخواستش را بپذیریم. برآورده کردن خواسته ی یک مسلمان ثواب بسیاری دارد.
اما اگر کسی در خواستی از ما کرد که نمی توانستیم انجام دهیم، آن وقت باید چه کار کنیم؟ آیا باید برای فرار از انجام آن، دروغی بگوییم و بهانه ای بیاوریم؟ آیا باید با بداخلاقی و عصبانیت به او جواب منفی بدهیم یا راه حل بهتری نیز وجود دارد؟

وقتی نمی توانیم به او کمک کنیم، لااقل با او دوستانه و صمیمانه سخن بگوییم؛ مثلا به او بگوییم: «دوست خوبم کاش می توانستم کمکت کنم؛ ولی متأسفانه الان نمی توانم.»
یا بگوییم: «امیدوارم که در فرصت دیگری بتوانم تو را کمک کنم.»

رسول خدا(ص) تا می توانست خواسته های مردم را انجام می داد؛ اما اگر نمی توانست خواسته‌ی کسی را انجام دهد، مهربانانه و دوستانه به او جواب می داد. پیامبر (ص) در چنین شرایطی، جواب های تلخ و آزاردهنده نمی‌داد؛ طوری حرف میزد که دلخوری و رنجشی ایجاد نشود. او نیازمندانی را که کمک می‌خواستند، به آینده امیدوار می کرد. اگر نمی توانست کمکشان کند، به آنها می‌فرمود: «خدا خودش می رساند.»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما