ژانویه 14
بازدید : 869
نظرات : بدون دیدگاه
علت بسیاری از مشکلات و کمبودها چیست؟

پیامبر عزیز ما هیچوقت اسراف نمی کرد و از این گناه بزرگ خیلی بدش می آمد. پیامبر (ص) اگر میدید یک تکه ی کوچک نان هم بر زمین افتاده، آن را بر می داشت و نمی گذاشت اسراف شود. او قدر همه ی نعمت های خدا را می دانست.

اسراف فقط این نیست که چند کیلو میوه‌ی سالم را دور بریزیم یا چندتا نان تازه را به نان خشکی بدهیم. نه، اسراف فقط این نیست. اسراف شکل های گوناگونی دارد. کسی که تکه ای از میوه ای را می خورد و بقیه اش را دور می اندازد، کسی که بی دلیل شیر آب را باز می گذارد و کسی که تکه های نان را در سطل زباله می ریزد نیز جزو اسراف کاران است.

خدای مهربان به همه ی ما اجازه داده که از نعمت‌هایش بهره ببریم؛ اما از همه ی ما نیز خواسته که از هدر دادن نعمت‌ها بپرهیزیم و اسراف نکنیم. بسیاری از مشکلات و کمبودها به خاطر اسراف‌کاری است. اگر می بینی گاهی آب یا برق یا گاز قطع می شود، یک علتش همین اسراف است. اگر میبینی گاهی یک کالا کم میشود و قیمتش بالا می رود، یک دلیلش همین اسراف است.

اگر می بینی گاهی گندم مان را نیز از خارج وارد می کنیم، به خاطر بعضی اسراف کاری‌هاست. ریشه ی بسیاری از فقرها و بدبختی‌ها اسرافِ اسراف کارهاست.

پیامبر عزیز ما هیچوقت اسراف نمی کرد و از این گناه بزرگ خیلی بدش می آمد. پیامبر (ص) اگر میدید یک تکه ی کوچک نان هم بر زمین افتاده، آن را بر می داشت و نمی گذاشت اسراف شود. او قدر همه ی نعمت های خدا را می دانست. کوچکترین نعمت‌های خدا نیز در چشم او بزرگ و ارزشمند بود. رسول خدا(ص) حتی در کار مقدسی مثل وضو گرفتن نیز اسراف نمی کرد. روزی از کنار مردی عبور می کرد که مسرفانه وضو می گرفت. او بیش از اندازه آب بر دست و صورتش میریخت. پیامبر(ص) به وی فرمود: «اسراف نکن.»
آن مرد پرسید: «ای رسول خدا! آیا در وضو نیز اسراف است؟»
پیامبر (ص) فرمود: «آری! در همه چیز اسراف است.»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما