اکتبر 15
بازدید : 142
نظرات : بدون دیدگاه
کودکان اوتیسم را دریابیم

معلمان و مجریان آموزشی بایستی مشکلات حسی این دانش آموزان را در مدرسه و کلاس درس بشناسند. شناخت مشکل حسی دانش آموزان، موجب اتخاذ تدابیر و روش هایی از سوی معلمان و مجریان آموزشی، جهت پیشگیری از مشکلات رفتاری آنها چون اجتناب کردن، عدم همکاری و قشقرق می شود. • رفتارهای ناشی از تند حسی […]

معلمان و مجریان آموزشی بایستی مشکلات حسی این دانش آموزان را در مدرسه و کلاس درس بشناسند. شناخت مشکل حسی دانش آموزان، موجب اتخاذ تدابیر و روش هایی از سوی معلمان و مجریان آموزشی، جهت پیشگیری از مشکلات رفتاری آنها چون اجتناب کردن، عدم همکاری و قشقرق می شود.
• رفتارهای ناشی از تند حسی شنوایی

  • حواسش به آسانی در کلاس، با صداهای محیط پرت می شود.
  • واکنش های افراطی به صداها حتی در اکثر اوقات، به صداهای معمول را نشان می دهد.
  • واکنش های غیرقابل پیش بینی به صداها را نشان می دهد.
  • برای پیشگیری از صدا، حتی گاه صداهای خفیفی مانند تیک و تاک ساعت، دست ها را روی گوش می گذارد. با شنیدن صداهای محیط فریاد می زند و گریه می کند.
    • رفتارهای ناشی از کند حسی شنوایی
  • در زمانی که معلم یا دیگران، او را به طریق معمول مورد خطاب قرار می دهند، پاسخ به نام نمی دهد.
  • به نظر می رسد به صداهای محیط مانند زنگ مدرسه و یا صدا معلم بی اعتنا است. به همین دلیل ممکن است در نوشتن املاء و یا توجه به صحبت های معلم مشکل داشته باشد.
  • برای تحریک خود ممکن است صداهایی با دست یا گلو ایجاد کند و یا اشیائی را به زمین یا روی میز بکوبد.
  • به محیط های شلوغ و پر سروصدا مانند زمین بازی یا سالن ورزشی علاقۀ افراطی نشان می دهد.
  • ممکن است با دست به گوش های خود بزند.

• رفتارهای ناشی از بیش حسی بینایی

  • در مقابل نورها اشفته می شود. به همین دلیل ممکن است از رفتن به سینما همراه دیگر دانش آموزان اجتناب کند.
  • از قرار گرفتن مقابل آفتاب و یا آینه اجتناب می کند. به همین دلیل ممکن است از رفتن به اردو در فضاهای آفتابی و یا رفتن به استخر پرهیز کند.
  • برای ممانعت از دیدن برخی چیزها، جلوی چشم را با دست می گیرد. به همین دلیل ممکن است با گذاشتن دست هایش روی چشم، از نگاه کردن به تصاویر رنگی کتاب خودداری کند.
  • از مقابل درهای شیشه ای و پنجره ها به دلیل انعکاس نور عبور نمی کند و علاقه به نشستن کنار پنجره ندارد.
    • رفتارهای ناشی از کُند حسی بینایی
  • به طور مستقیم به نورها، لامپ ها و یا رنگ های تند خیره می شود و ممکن است به تکرار، چراغِ کلاس را روشن کند.
  • به رفتن زیر آفتاب، نشستن کنار پنجره و خیره شدن به اینه ها و سطوح براق علاقه مند است.
  • گاهی به گونه ای رفتار می کند که گویا آدم ها و محرک های پیرامونش را نمی بیند. بنابراین ممکن است به بسیاری از علائم و نشانه ها در فضای مدرسه، کلاس درس و یا کتاب ها که به آسانی در دیگران ایجاد توجه می کند، بی توجه باشد.
  • در تمیز اشکال و محرک ها ممکن است ضعیف عمل کند. بنابراین به کمک فرم ها و رنگ ها باید وجه تمایز اشکال و یا محرک ها را به وضوح مشخص کرد.
  • به اشیاء نوک تیز و لبه دار زیاد دست می زند.
  • ممکن است زیاد پلک بزند و یا با دست چشم هایش را به فراوانی مالش دهد.
    • رفتارهای ناشی از تند حسی لمسی
  • به دلیل دفاع های لمسی و اجتناب از لمس شدن توسط دیگران، از نشستن بین دو نفر و یا فضاهای تنگ پرهیز می کند. ممکن است اصرار به نشستن سر نیمکت و یا در یک صندلی جداگانه را داشته باشد.
  • از انجام تکالیف آموزشی که در آن موارد لمسی مانند آب، رنگ، مواد غذایی، خمیر، خاک و نظیر آن می باشد اجتناب می کند.
  • ممکن است از پوشیدن بعضی از لباس ها مانند یقه اسکی، جلو بسته، آستین مچ دار، کلاه و شال گردن خودداری کند.
  • ممکن است در دستشویی مدرسه از صابون یا مایع به دلیل ویژگی لمسی آنها استفاده نکند.
  • ممکن است به دردهای خفیف واکنش شدید نشان دهد.
    • رفتارهای ناشی از کند حسی لمسی
  • به نظر می رسد کنترلی بر رعایت فاصلۀ بین خود و دیگران ندارد. و به همین دلیل ممکن است به دیگران به تکرار برخورد کند و یا توجهی به تماس لمسی با دیگران نداشته باشد.
  • ممکن است به فراوانی مداد، پاک کن، گوشه های کاغذ و سایر اشیاء را در دهان بکند.
  • در ساعات بازی و حیاط مدرسه ممکن است به فراوانی با دیگران برخورد کند. در صورت زمین خوردن و یا اصابت، واکنش طبیعی به درد نشان نمی دهد.
  • در واکنش های شدیدتر گاهی رفتارهای خودآزاری از قبیل گاز گرفتن خود، سر را به دیوار کوبیدن، خود را به زمین مالیدن و عدم توجه به گرما و سرما نشان می دهد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما