اکتبر 16
بازدید : 776
نظرات : بدون دیدگاه
ورزش درمانی برای بیش فعالی

ورزش برای کودکان بیش فعال مفیدتر از کودکان عادی است، زیرا انرژی آن‌ها را شکل می‌دهد و این گونه می‌توانند حرکات خود را کنترل کنند‌‌. ورزش روشی برای کاهش استرس و افزایش انگیزه نیز می‌باشد. معمولا به کودکان بیش فعال داروهای محرکی مانند ریتالین برای تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی تجویز می‌شود، برخی ورزش‌ها نیز می‌توانند […]

ورزش برای کودکان بیش فعال مفیدتر از کودکان عادی است، زیرا انرژی آن‌ها را شکل می‌دهد و این گونه می‌توانند حرکات خود را کنترل کنند‌‌. ورزش روشی برای کاهش استرس و افزایش انگیزه نیز می‌باشد. معمولا به کودکان بیش فعال داروهای محرکی مانند ریتالین برای تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی تجویز می‌شود، برخی ورزش‌ها نیز می‌توانند مانند دارو روشی برای درمان باشند. در ادامه این مطلب به معرفی ورزش‌های مفید برای کودکان بیش فعال می‌پردازیم.

ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال
شنا
شنا جزء یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای کودکان بیش فعال می‌باشد. از فواید آن می‌توان به تقویت اندام‌ها و عضلات بدن، کمک به رشد استخوان بندی کودک،کمک به تنفس بهتر کودکان، افزایش حجم ریه‌ها، منظم کردن الگوی خواب شبانه و رشد اعتماد بنفس و احساس استقلال اشاره کرد. ورزش شنا حتی می‌تواند باعث کم شدن اختلال بیش فعالی شود. اگر کودک از آب می‌ترسد می‌توان با آب تنی و بازی در حمام یا زیردوش به او برای غلبه ترس اش کمک کرد.

فوتبال
فوتبال یکی از ورزش‌های مورد علاقۀ کودکان فواید بسیاری مثل تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق دارد. علاقه مندان به این ورزش افرادی شاد و پرانرژی هستند، همچنین فوتبال مانع از افزایش فشار خون و قند خون می‌شود. افرادی که در جوانی فوتبال بازی می‌کردند، در پیری از سلامت بالاتری برخوردار هستند.

کاراته
کاراته در کودکان بیش فعال باعث تمرین خود کنترلی می‌شود. در طول کلاس کودکان خود تنظیمی را تمرین خواهند کرد. کارهای روتینی مانند تعظیم کردن به استاد قبل از شروع کلاس و مدتی بی حرکت ماندن در طول آموزش تمرینات به خود تنظیمی در کودکان کمک می‌کند. اگر کودکان بیش فعال بتوانند به شرکت در این کلاس‌ها ادامه دهند؛ اثرات مثبت آن در خانه و مدرسه نیز مشخص می‌شود. کاراته به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد حتی برای کودکان عادی نیز بسیار مفید می‌باشد. کاراته تمرکز را در کودکان بیش فعال افزایش می‌دهد و باعث می‌شود حتی بهتر از کودکان عادی به هدف خود برسند.

کاراته ورزشی است که برای تمرین نیاز به دو نفره دارد، کودک باید یاد بگیرد که در زمان تمرین به حریف آسیبی نرساند. فعالیتی مانند کاراته راه حل مناسبی برای فرونشاندن پرخاشگری کودکان نیز می‌باشد.

جودو
جودو باعث آمادگی جسمانی فوق العاده در فرد می‌شود. با افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی در فرد مقاومت دستگاه قلبی و عروقی در کودک بیشتر می‌شود. از دیگر مزیت‌های جودو افزایش قدرت تمرکز و حافظه و بهبود در کار و فعالیت‌های روزانه می‌باشد. هنرآموزان از طریق تمرین ذهنی جودو یاد می‌گیرند که چگونه در فشار‌های زندگی آرامش خود را حفظ کنند، این ورزش به کنترل بیش فعالی در بزرگسالی نیز کمک می‌کند.

ژیمناسیک
ورزش ژیمناستیک از سن ۹ سالگی به بعد باعث افزایش قد کودک می‌شود، ولی زیر ۹ سال به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد می‌کند. درنتیجه کودک قد کوتاهی پیدا می‌کند. این ورزش فوایدی مثل افزایش چابکی و انعطاف پذیری و سرعت عمل دارد.

در نهایت توجه کنید که ورزش یکی از روش‌های آموزش مهارت‌های لازم به کودکان بیش فعال است. بنابراین اگر فرزندتان هیچ علاقه ای به ورزش ندارد، به دنبال کشف علاقه او باشید. برای این منظور مشاوره کودک برای اتخاذ رفتار صحیح با کودک بیش فعال به شما یاری می‌دهد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما