اکتبر 17
بازدید : 564
نظرات : بدون دیدگاه
عواملی که بحران بلوغ را تشدید میکند

وجود خانواده ای آگاه و علاقه مند موجب می شود فرزند این دوران را به آرامی و بدون دغدغه ی خاطر سپری نماید. زیرا وجود پدری آگاه و مطمئن و مادری دلسوز و با اطلاع کمک میکن تا این دوران بحرانی را به راحتی پشت سر بگذارد. بنابراین مواظب رفتار خود از یک طرف و […]

وجود خانواده ای آگاه و علاقه مند موجب می شود فرزند این دوران را به آرامی و بدون دغدغه ی خاطر سپری نماید. زیرا وجود پدری آگاه و مطمئن و مادری دلسوز و با اطلاع کمک میکن تا این دوران بحرانی را به راحتی پشت سر بگذارد. بنابراین مواظب رفتار خود از یک طرف و فرزندش از طرف دیگر بوده و او را آرام آرام با اطمینان به صراط مستقیم هدایت می کند.
عوامل زیر میتواند از دوران بلوغ موثر باشد :
طلاق یا جدایی :
اگر یکی از اعضای خانواده طلاق گرفته و یا فوت کرده باشد دوران بلوغ برای فرزند بسیار ترسناک خواهد بود. اگر او صاحب نامادری یا ناپدری شده باشد ترس وی دوچندان می شود. زیرا پسر ترس از اتهام و دختر واهمه از سخنان نامربوط او را به پرتگاه سقوط می کشاند ولی اگر ناپدری و نامادری با مهربانی و آگاهی عمل کند زود آرامش به نوجوان برمیگردد.
آموزش امور جنسی :
خانواده هایی که از چگونگی و آموزش امور جنسی دوران بلوغ به فرزندان کوتاهی میکنند با دستان خود غول ترس و وحشت برای فرزندانشان خریداری میکنند و موجب سرخوردگی و یاس و نوامیدی او میشوند.
پدر و مادری که دختر و یا پسر خود را در دوران بلوغ که دوران اواخر راهنمایی و اوایل دبیرستان می باشد در خانه حبس می کنند و یا از تلفن و اینترنت محروم می سازند که مبادا با کسی تماس بگیرد آگاهانه و ناآگاهانه خشت ساختمان فکری او را کج گذاشته ، عملا درس دروغگویی و دورویی را به او می دهند ، ناخواسته و جاهلانه او را به مسیری نادرست هدایت میکنند و بدترین نوع تربیتی را اعمال می دارند.
درحالی که آنان وظیفه دارند ضمن احترام به عقاید و رفتار فرزندشان غیر مستقیم او را هدایت و راهنمایی نمایند. زیرا پند و اندرز رویارو و مرتب موجب ملال و افسردگی او خواهد شد و نتیجه بخش و کافی نخواهد بود ولی تذکر و راهنمایی به موقع موجب آگاهی و دانایی وی خواهد شد.
اما این سخن بدان معنا نیست که فرزند را عنان گسیخته و بدون قاعده و قانون به حال خود بگذارید بلکه افراط و تفریط از مقوله های مهمی است که باید مورد توجه کامل والدین و مربیان قرار داشته باشد.

مهاجرت :
هجرت نوجوان و یا خانواده ی آنان در رفتار نوجوانان تاثیر فراوان دارد. زیرا جوان با محیط جدید آشنایی ندارد احساس عدم امنیت در او به وجود می آید وی را گوشه گیر می سازد و یا امکان انحراف وی فراوان می شود که باید والدین کاملا توجه داشته باشند و همگام و همراه او باشند.
دوستان و مناسبات بین آنها :
از آنجایی که نوجوانان از زندگی مشترک لذت می برند اجتماع نوجوانان محیطی را فراهم می آورد که در شخصیت هر یک از آنان تاثیر فراوان دارد و دوستان بر یکدیگر تاثیر عمیق دارند. نوجوان تازه بالغ شده نسبت به دوستان وفادارتر می باشد و هر گونه حمله ای از جانب والدین را نمی پذیرند.
والدین اگر انتقادی بر دوست یا دوستان فرزندشان دارند باید با حوصله و استدلال لازم نظر خویش را ابراز دارند و سعی کنند با کیاست و تدبیر بهتری دوستان را برای او انتخاب کنند و طوری این عمل را انجام دهند که نوجوان این عمل را تجاوز به حریم استقلال خود نپندارد. اگر خانه محل امنی برای نوجوان باشد تلاش نمیکند که در خارج خانه ارتباط مخفیانه با دوستان برقرار کند.
دوستی در دوران بلوغ برای نوجوان نوعی نیاز مبرم می باشد و اگر والدین با او مخالفت کنند ترجیح می دهد که به جانب دوستان گرایش بیشتری پیدا کند و از حمایت آنان برخوردار شود. بنابراین والدین زمانی در دوست یابی فرزند موفق خواهند بود که از تصادم و برخورد با نوجوان پرهیز کرده باشند و با کیاست در کنار وی حرکت کرده باشند و در ضمن مراقبت از او آزادی عملش را سلب نکرده باشند.
در یک گردش دسته جمعی یا مهمانی خانوادگی یا دوستانه جوان مایل است شخصا اقدام کند و از امر و نهی بیزار است در این حالت والدین باید با درایت کامل او را متوجه عواقب و پیشامدهای احتمالی نموده و ضمن مراقبت با پذیرش درخواست وی با شرط تعهد اخلاقی موافقت نمایند.
البته این بدان معنا نیست که در برابر خواسته ی نوجوان تسلیم محض بود بلکه با درایت عمل کنید و اگر تشخیص می دهید که او نباید فلان کار را انجام دهد در گفتار و دستورتان قاطع باشید . بنابراین والدین در این هنگام از یک هدف پیروی کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما