اکتبر 21
بازدید : 2028
نظرات : بدون دیدگاه
بهترین زمان برای آموزش شنا

شنا از ورزش‌های خوبی‌است که کودکان از سنین پایین میتوانند بیاموزند . شنا ورزشی است که‌علاوه بر اینکه موجب تقویت اندام ها و عضلات می گردد همچنین باعث رشد قدی استخوانها نیز میشود . و همینطور بخاطر تنفس بهتر باعث افزایش حجم ریه ها میشود. یکی دیگر از مزایای ورزش شنا تنظیم الگوی خواب شبانه […]

شنا از ورزش‌های خوبی‌است که کودکان از سنین پایین میتوانند بیاموزند . شنا ورزشی است که‌علاوه بر اینکه موجب تقویت اندام ها و عضلات می گردد همچنین باعث رشد قدی استخوانها نیز میشود . و همینطور بخاطر تنفس بهتر باعث افزایش حجم ریه ها میشود.
یکی دیگر از مزایای ورزش شنا تنظیم الگوی خواب شبانه کودکان شناگر است . آثار روحی و روانی شنا بر روی کودکان نیز میتواند یکی از مزایای آن باشد ایجاد حس اعتماد به نفس و احساس استقلال و حتی برای درمان پرخاشگری و اضطراب کودک مناسب است .
شنا در استخر روباز بهتر است یا سرپوشیده؟
شنا در استخرهای روباز بعلت قرار گرفته شدن در برابر آفتاب و خاصیت ضدعفونی داشتن اشعه ماورای بنفش خورشید انتخاب خوبی هستندبه شرط آنکه برای کودکان حتما از کرمهای ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده نمایید . زیرا پوست حساس کودک نبایستی بمدت طولانی در معرض نورخورشید مستقیم قرار بگیرد. پیشنهاد میشود کودکان بیشتر از ۱۵ دقیقه بصورت مستقیم در معرض آفتاب قرار نگیرند.
نکته دیگر آنکه استخرهای روباز در ماه های تابستان و ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعداز ظهر به دلیل درجه حرارت و گرمی هوا برای استفاده کودکان مناسب نیست.
همچنین شنا در استخرهای سرپوشیده هم بدلیل استفاده از گاز کلر احتمال تشدید آسم را در کودکان حساس بیشتر خواهد کرد .
شنا و مراقبت از چشمهای کودکان :
از آنجا ییکه استخر مورد استفاده عموم است ،و مکان مناسبی برای رشد قارچ ها، عفونتها و میکروب ها است حتما باید باید کاملا ضدعفونی شود.
به همین علت برای ضدعفونی استخرها از ماده ای بنام کلر استفاده میشود، همچنین آب استخر بایستی هر دو هفته یکبار تعویض گردد. کلر استخرها برای افراد عادی مشکلی تولید نمیکند، اما در بعضی بچه ها که زمینه آلرژی دارند ممکن است عفونت و قرمزی چشم را بدنبال داشته باشد.
باکتریهایی که در آب وجود دارد قرنیه کودک را ممکن است ملتهب کند و چشم او را قرمز و متورم میکند. بهتر است برای کودکان از همان ابتدا عنک مخصوص شنا تهیه کرد .

وجود قارچ در استخر
قارچهای موجود در استخر بعلت نشستن در استخر منتقل میشوند .چنانچه شخصی به قارچ مبتلا باشد و در کناره استخر نشسته باشد، و شخص دیگری هم از آن مکان استفاده کند، قارچ ممکن است منتقل شود . باید به کودکان آموزش داد که حتما قبل و بعد از استخر دوش بگیرند و از لوازم اختصاصی مثل کلاه و حوله استفاده کنند تا دچار مشکل نگردند .
سن مناسب آموزش شنا
سوال والدین اینست که چه زمانی میتوان به کودک شنا را آموزش داد ؟ سن مناسب برای آموزش شنا در کودکان را معمولا ۴ سالگی می دانند. دلیل آن نیز ضریب هوشی کودک و اندام های اوست.
کودکان در سن چهار سالگی آمادگی ذهنی و توان جسمی لازم را برای آموزش شنا دارند. وضعیت حرکتی کودک به گونه‌ای است‌که استعداد آموزش شنا را پیدا می کند.
اما بهتر است کودکان پیش ازسن ۴ سالگی همراه پدر و یا مادر آشنای لازم با آب را پیدا کنند و چند بار بهمراه والدین خود به استخر بروند .
توصیه هایی در مورد کلاسهای آموزش شنا
کودکان ۶ ماه تا ۲ سال : کلاسهایی مناسب است که مادریا پدر و بهمراه در آنها شرکت می کنند و توسط مربی متخصص اداره می شود. در این کلاسها معمولا مواردی مانند ورود و خروج از آب، ساخت حباب ، پا زدن رو به جلو و غوطه ور شدن به پشت را آموزش میدهند.آموزش اصول امنیتی نیز جزیی از این کلاسها میباشد .
آموزش شنا برای کودکان ۲ تا ۳ سال : در این سنین کودکان کنجکاوی بیشتری دارند فعالیت بیشتری در آب میکنند ، بنابراین حتماً شما یا یک فرد بزرگسال دیگر باید مراقب کودک به صورت اختصاصی باشید . درون استخر بازیهای را که نیازمند حرکت دست و پا است، میتوان انجام دادو همچنین آموزش ساخت حباب در زیر آب یاد دهید تا یاد بگیرد که بدون بلعیدن آب صورتش را خیس کند. وقتی که به سن ۳ سالگی رسید،میتواند تمامی این حرکات را با کمک کمتری انجام دهد.
کودکان ۳ تا ۴ سال : آموزشهای مثل دست و پا زدن و ماندن بر روی آب میتواند صورت گیرد . اما هنوز هم کودکان د راین سن نیاز به مراقبت ویژه ای دارند.
کودکان ۴ تا ۵ سال : چنانچه این کودکان با آب آشنا گردیده اند و به آن عادت کرده اند، کلاس های ۳۰ دقیقه ای به مدت ۸ تا ۱۰ هفته توصیه میشود تا کودک مهارت های پایه ای را بدست آورد و در نهایت بتواند بین حرکات دست و پای خود را هماهنگی ایجاد نماید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما